dc.contributor.advisor | Eerola, Petteri | |
dc.contributor.author | Humalamäki, Netta | |
dc.date.accessioned | 2021-04-09T06:18:45Z | |
dc.date.available | 2021-04-09T06:18:45Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74997 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa käsiteltiin yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioita eli
syypäätelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kausaaliattribuutioita yliopisto-opiskelijat antavat opinnoissaan onnistumisille ja epäonnistumisille. Lisäksi tutkittiin, oliko yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioiden käyttämisessä eroja eri ryhmien välillä sukupuolen ja tiedekunnan osalta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2020 kyselylomakkeella, joka lähetettiin Jyväkylän yliopiston ainejärjestöjen sähköpostilistojen kautta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 157 opiskelijaa yliopiston jokaisesta tiedekunnasta.
Tutkimuksen mukaan yliopisto-opiskelijat selittävät onnistumisiaan ja epäonnistumisiaan eniten omalla panostuksella tehtävän eteen. Eroja kausaaliattribuutioiden käytössä löytyi sekä sukupuolen että tiedekunnan osalta. Naiset arvioivat oman panoksen merkityksen miehiä korkeammaksi onnistumistilanteissa. Lisäksi naiset arvioivat huonon tuurin ja tehtävän vaikeuden vaikutuksen miehiä korkeammaksi epäonnistumistilanteissa. Tiedekunnan osalta ryhmät erosivat siinä, miten suureksi arvioitiin kavereiden merkitys ja opettajan merkitys onnistumiseen. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kausaaliattribuutio | |
dc.subject.other | yliopisto-opiskelijat | |
dc.subject.other | onnistumistilanteet | |
dc.subject.other | epäonnistumistilanteet | |
dc.title | Yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutiot opintoihin liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104092311 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | attribuutioteoria | |
dc.subject.yso | motivaatiopsykologia | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |