Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja
psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa
heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. Erilaiset opiskelijoiden
kokemat haasteet opintopolulla ja yliopiston laadukkaan ohjauksen
periaatteiden kehittäminen opiskelijalähtöisesti, vaativat ajankohtaisen
näkemyksen siitä, millaisia kokemuksia ja kehittämisehdotuksia opiskelijat
ohjaukselle jäsentävät.
Tutkimuksen aineisto oli osa Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja
psykologian tiedekunnan ”Ohjaus opiskeluhaasteissa ja urasuunnittelussa” -
kehittämis- ja tutkimushankkeen (2021–2022) aineistoja. Hankkeessa kerättiin
aineistoa keväällä ja kesällä 2022 fokusryhmähaastatteluina Jyväskylän
yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoilta.
Analysoin aineiston laadullisin menetelmin temaattisella analyysilla.
Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että yliopisto-ohjaus näyttäytyi
opiskelijoiden kokemuksissa erittäin hyvänä asiana ja opiskelijat olivat erittäin
tyytyväisiä ohjaukseen opintojen alussa sekä silloin, kun olivat sitä pyytäneet ja
saaneet. Opiskelijat tunnistivat hyvin nimeltä erilaisia ohjauspalveluja, mutta
edelleen nähtiin ongelmallisena hahmottaa, kenen puoleen opiskelijan tulisi
kääntyä missäkin asiassa. Kokemuksista on nähtävissä piirteitä, jotka korostavat
ohjauksen matalan kynnyksen saavutettavuuden vahvistamista opintopolun
kaikissa vaiheissa. Myös uraohjauksen vahvistaminen nähtiin tärkeänä ja sitä
toivottiinkin integroitavaksi enemmän mukaan käytännön opetukseen, toisin
sanoen työelämäpedagogiikan vahvistamista yliopisto-opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ... -
Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella juhlistettiin KT Raimo Vuorisen uraa ja eläköitymistä ”Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus” -seminaarilla 9. kesäkuuta 2022. Vuorisen ... -
Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
Lahtiola, Johanna; Muhonen, Anniina (2018)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan ... -
Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
Fredriksson, Leena (2013)Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja minkälaiset ohjaustilanteet ovat heidän ... -
Ohjausalan toimijoiden käsityksiä ohjauksen innovaatioista
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.