Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden koetut työelämävalmiudet
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden kokemia työelämävalmiuksia sekä tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja niissä. Lisäksi selvitettiin suoritetun työharjoittelun, aiemman työkokemuksen ja vaihto-opiskelujakson suhdetta koettuihin työelämävalmiuksiin sekä valmiuksia tukevia yliopiston ohjaus- ja opetuskäytänteitä.
Tutkimus on määrällinen ja se toteutettiin alkukeväästä 2023. Aineisto kerättiin Webropol -verkkokyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoilta ja se analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja selvitettiin Kruskal Wallis -testillä, kun taas työharjoittelun ja aiemman työkokemuksen suhdetta työelämävalmiuksiin tarkasteltiin hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Vaihto-opiskelujakson ja koettujen työelämävalmiuksien yhteyttä tutkittiin Mann-Whitney U-testillä ja valmiuksien kehittymistä tukeneita ohjaus- ja opetuskäytänteitä yleisesti vastausmäärittäin.
Tiedekuntakohtaisista eroista selvisi, että humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan sekä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat olivat yhteen tai useampaan tiedekuntaan nähden epävarmempia yhden tai useamman työelämävalmiuden ulottuvuuden suhteen. Työharjoittelu ja aiempi työkokemus selittivät puolestaan 18 % opiskelijoiden koetun työelämävalmiuden vaihtelusta, eikä vaihto-opiskelu ollut yhteydessä koettuihin työelämävalmiuksiin. Valmiuksia tukevia ohjaus- ja opetuskäytänteitä olivat muun muassa opiskelukaverit, pää- ja sivuaineopinnot sekä ryhmätyöt. Tulokset viittaavat siihen, että työelämä olisi hyvä tuoda vielä lähemmäs yliopisto-opintoja.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27659]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutiot opintoihin liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa
Humalamäki, Netta (2020)Tässä tutkielmassa käsiteltiin yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioita eli syypäätelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kausaaliattribuutioita yliopisto-opiskelijat antavat opinnoissaan ... -
Psykologisen joustamattomuuden, tietoisuustaitojen ja tehtyjen sanavalintojen yhteys opiskelijoiden kokemaan stressiin ja sen muutoksiin verkkovälitteisen hyvinvointiohjelman aikana
Mäenpää, Mira; Peltola, Kerttu (2018)Stressi on yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa yleinen, psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia heikentävä ongelma, jonka hoitamiseen verkkovälitteiset interventiot tarjoavat mahdollisen ratkaisun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Ulkomaiset opiskelijat Suomessa : kokemuksia opiskelusta ja oppimisesta, elämästä ja erilaisuudesta
Taajamo, Matti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)