Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina olivat Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat kaikista kuudesta tiedekunnasta (n=1557).
Aineistona tutkimuksessa käytettiin Opiskelun Taitokartta -kyselytutkimuksen aineistoa vuosilta 2017–2021, ja kyselystä hyödynnettiin opiskelustrategioiden osiota. Tutkimukseen valittiin mukaan kahdeksan väittämää, jotka pysyivät jokaisena vuotena samana. Aineistoa analysoitiin SPSS 28- ohjelmalla ja hyödynnettyjä analyysimenetelmiä olivat eksploratiivinen faktorianalyysi ja monimuuttujainen faktorianalyysi (MANOVA).
Tutkimuksen mukaan opiskelustrategioista korostui kaksi ulottuvuutta: taito ja tahto, jotka ovat linjassa Weinsteinin (2006) Strategisen oppimisen mallin kanssa. Eri tiedekuntien opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioiden hallinnassa erosivat tilastollisesti merkitsevästi. Kasvatustieteen ja psykologian tiedekunnan opiskelijat sekä liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutaitonsa keskimäärin hieman paremmiksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat. Humanistisen tiedekunnan ja informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutahtonsa keskimäärin hieman heikommaksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29492]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden koetut työelämävalmiudet
Ollikainen, Krista (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden kokemia työelämävalmiuksia sekä tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja niissä. Lisäksi selvitettiin suoritetun ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
Ålgars, Taru (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ... -
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013)