Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorKinnunen, Julia
dc.date.accessioned2021-03-30T12:00:22Z
dc.date.available2021-03-30T12:00:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74896
dc.description.abstractKeväällä 2020 Suomessa elettiin hyvin poikkeuksellista aikaa koronaviruspandemian vuoksi. Pandemiatilanteen rauhoittamiseksi yhteiskuntaan asetettiin monenlaisia rajoituksia. Rajoitusten myötä kouluissa siirryttiin etäopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia ilmeni tehostetun ja erityisen tuen järjestämisessä etäopetuksena kevään 2020 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin seitsemältä erityisopettajalta, jotka poikkeuskevään 2020 aikana antoivat tehostettua ja erityistä tukea etäopetuksena. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että tehostetun ja erityisen tuen järjestämiseen etäopetuksena liittyi monenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia. Haasteita olivat kuormittavuus, eriarvoisuuden lisääntyminen sekä tukikeinojen soveltamisen vaikeudet. Mahdollisuuksia olivat yksilöllinen tuki, joustavuus sekä uusien tavoitteiden ja taitojen saavuttaminen. Etäopetus koettiin monissa tilanteissa haastavaksi, mutta joillekin oppilaille etäopetus sopi hyvin. Saatujen tulosten mukaan etäopetusta voisi tulevaisuudessa hyödyntää eriyttämiskeinona ja joissakin erityistilanteissa opetuksen järjestämisen keinona, mikä vaatisi kuitenkin yhtenäisiä ohjeistuksia opettajille sekä huolellista etäopetuksen organisointia ja suunnittelua.fi
dc.format.extent48
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertehostettu tuki
dc.subject.otherpoikkeustilanne
dc.titleTehostettu ja erityinen tuki etäopetuksena poikkeuskeväänä 2020 – haasteet ja mahdollisuudet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103302228
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysotukimuodot
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot