University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tehostettu ja erityinen tuki etäopetuksena poikkeuskeväänä 2020 – haasteet ja mahdollisuudet

Thumbnail
View/Open
389.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kinnunen, Julia
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Keväällä 2020 Suomessa elettiin hyvin poikkeuksellista aikaa koronaviruspandemian vuoksi. Pandemiatilanteen rauhoittamiseksi yhteiskuntaan asetettiin monenlaisia rajoituksia. Rajoitusten myötä kouluissa siirryttiin etäopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia ilmeni tehostetun ja erityisen tuen järjestämisessä etäopetuksena kevään 2020 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin seitsemältä erityisopettajalta, jotka poikkeuskevään 2020 aikana antoivat tehostettua ja erityistä tukea etäopetuksena. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että tehostetun ja erityisen tuen järjestämiseen etäopetuksena liittyi monenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia. Haasteita olivat kuormittavuus, eriarvoisuuden lisääntyminen sekä tukikeinojen soveltamisen vaikeudet. Mahdollisuuksia olivat yksilöllinen tuki, joustavuus sekä uusien tavoitteiden ja taitojen saavuttaminen. Etäopetus koettiin monissa tilanteissa haastavaksi, mutta joillekin oppilaille etäopetus sopi hyvin. Saatujen tulosten mukaan etäopetusta voisi tulevaisuudessa hyödyntää eriyttämiskeinona ja joissakin erityistilanteissa opetuksen järjestämisen keinona, mikä vaatisi kuitenkin yhtenäisiä ohjeistuksia opettajille sekä huolellista etäopetuksen organisointia ja suunnittelua. ...
Keywords
tehostettu tuki poikkeustilanne kolmiportainen tuki etäopetus tukimuodot erityinen tuki erityisopettajat tukeminen erityispedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103302228

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27645]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa 

    Sjöblom, Sinitta; Viljanen, Reetta (2022)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat käytännön tukitoimia, ja ...
  • Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa 

    Lehtoaho, Henna (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen ...
  • ”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa 

    Eerikkilä, Johanna (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ...
  • Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta 

    Lehtimäki, Minna; Saarikko, Jenni (2019)
    Tutkielman aiheena oli tehostettu tuki kolmiportaisen tuen järjestelmässä osana inklusiivista koulua. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli tehostetusta ...
  • Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa 

    Silvonen, Anni (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre