Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Päivämäärä
2024Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena
oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä merkityksiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto saatiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannan ja arvioinnin -tutkimushankkeesta.
Aineisto koostui kuudestatoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjasta.
Kaksivuotisen esiopetuskokeilun seuranta ja arviointi -hanke on osatutkimuksena kerännyt tämän tutkimuksen aineiston toukokuussa 2022. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksena löytyi kolmenlaisia kirjaustapoja: Johdonmukainen
selonteko, Tulkinnanvarainen selonteko ja Ristiriitainen selonteko. Johdonmukaisissa kirjauksissa pedagoginen tuki oli tarkoituksenmukaista suhteessa lapsen
tarpeisiin ja tavoitteisiin. Tulkinnanvaraisista kirjauksista löytyi suunnitelmallisuutta ja loogisuutta, mutta kuvaillut ilmaisut jättivät tulkinnanvaraisuutta. Ristiriitaisissa kirjauksissa pedagogisen tuen suunnitelma on kirjattu selkeästi,
mutta ne eivät välttämättä ole johdonmukaisia tuen tarpeiden ja tavoitteiden
kanssa.
Tämän tutkimuksen perusteella pedagogisen kirjaamisen johdonmukaisuuteen tarvitaan ohjeistusta ja tukea. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää
esimerkiksi lisäkoulutuksena pedagogisten asiakirjojen kirjaamiseen ja varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksen sisällön suunnittelussa. Tulokset osoittavat
myös, että lomakkeiden rakenteen yhtenäistämistä tulisi kehittää, jotta lomakkeen struktuuri tukisi tarpeiden ja tavoitteiden kautta suunniteltua pedagogista
tukea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Raatikainen, Sanna (2024)Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä ... -
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
“No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
Jokinen, Tinja; Martikainen, Elena (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat ... -
Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Jaatinen, Virpi (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa kirjoitettiin lasten matemaattisista taidoista. Lisäksi selvitettiin, miten lapsen oppimisen tavoitteet ... -
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.