Show simple item record

dc.contributor.advisorKarkulehto, Sanna
dc.contributor.authorRuohomäki, Ilona
dc.date.accessioned2021-03-19T07:31:18Z
dc.date.available2021-03-19T07:31:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74687
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tarkastellaan draamaa opetussuunnitelman ja vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityksistä huolimatta draama ei ole vuosikymmenten aikana vakiintunut osaksi perusopetusta joko oppiaineena tai muihin oppiaineisiin integroituvana opetusmenetelmänä. Tutkielmassa tarkasteltiin draamaa sekä historian että vuoden 2010 tuntijakoehdotuksen valossa. Kartoittamalla draamaopetuksen historiaa ja nykypäivää pyrittiin selvittämään, kuvautuuko draama ensisijaisesti menetelmällisenä ja muihin oppiaineisiin integroituvana osa-alueena vai omana oppiaineenaan. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkielman teoriaosuudessa selvitettiin ensin ainedidaktiikan, opetussuunnitelman ja draaman olemusta. Varsinaisena tutkimusaineistona käytettiin opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistiota Perusopetus 2020 – yleiset valtakunnalliset tavoitteet ja tuntijako, joka sisältää ehdotuksen draamasta uutena perusopetuksen oppiaineena. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin eri sidosryhmien muistiota koskevia lausuntoja, joissa esitettiin näkemyksiä työryhmän laatimasta tuntijakoehdotuksesta. Lausunnoista koostuva aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessa selvisi, että merkittävimmät draamaopetusta koskevat haasteet ovat olleet perusopetuksen vahva pyrkimys eheyttämiseen, perusopetuksen tuntijaon pysyvyys, draaman käsitteiden hidas vakiintuminen, eriävät mielipiteet draaman olemuksesta, muutoksiin vaadittavien resurssien, kuten koulutuksen, puute sekä pelko muiden oppiaineiden aseman heikkenemisestä. Kartoittamalla eri sidosryhmien näkemyksiä selvisi, että draama kuvautuu usein opetusmenetelmänä tai äidinkielen ja kirjallisuuden osa-alueena. Käsitykset menetelmällisestä draamasta olivat ristiriidassa draaman ja teatteriasiantuntijoiden näkemysten kanssa: draama on itsenäinen taito- ja taideaine, jonka sisällöt tulevat teatteritaiteesta. Draamalla on itsenäisen oppiaineen edellyttämä tieteellis-teoreettinen tieteenalatausta, eikä opetusta voi korvata menetelmällä.fi
dc.format.extent112
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdraama
dc.subject.otherteatteri
dc.titleMistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103192028
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysotuntijako
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysooppiaineet
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysodraamapedagogiikka
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoteatteritaide
dc.subject.ysotaide
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record