dc.contributor.author | Salonen, Eija | |
dc.contributor.author | Sevón, Eija | |
dc.contributor.author | Laakso, Marja-Leena | |
dc.date.accessioned | 2021-03-09T11:35:06Z | |
dc.date.available | 2021-03-09T11:35:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Salonen, E., Sevón, E., & Laakso, M.-L. (2021). Pienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(2), 45-65. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114156" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114156</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_51783723 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74549 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka pienten lasten osallisuus toteutuu vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa ja millaisia haasteita tähän liittyy. Aineisto kerättiin havainnoimalla 20–36 kk ikäisten lasten iltoja kahdessa erilaisessa vuoropäiväkodissa. Temaattisen analyysin perustana toimivat Lundyn (2007) kuvaamat, Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) lapsen oikeuksien sopimuksen artiklaan 12 pohjautuvat lasten osallisuuden edellytykset. Huomion kohteena olivat erityisesti työntekijöiden toiminta ja sen lapsille luomat mahdollisuudet ilmaista mielipiteitään sekä tulla kuulluksi ja huomioiduksi. Muuttuva iltaryhmä sekä päiväkodin rutiinit ja säännöt rajoittivat toisinaan lasten osallisuuden toteutumista tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa. Haasteiden rinnalla esiintyi kuitenkin paljon vuorovaikutusta, jossa työntekijä edisti lapsen mielipiteen ilmaisua sekä kuunteli ja huomioi lapsen mielipiteen. Tutkimuksen perusteella pienet ryhmät ja joustavat toimintatavat avaavatkin hyviä mahdollisuuksia pienten lasten osallisuuden toteutumiselle vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa. | fi |
dc.description.abstract | The study explores the actualization of young children’s participation rights in evening early childhood education and care (ECEC). Data were collected by observing the evenings of 20 to 36-month-old children in two Finnish centres providing flexibly scheduled ECEC. Interactional situations were thematically analysed by applying Lundy’s (2007) model for conceptualizing children’s participation rights (Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child). Particular attention was paid to educators’ actions and the related possibilities of children to express their views, be heard, and influence the flow of events. The actualization of children’s participation rights was found to be challenged by changes in evening group composition and the institutional routines and norms of the ECEC centre. Despite this, many interactional situations were observed in which educators supported, listened to and considered children’s views. The results indicate that the small groups and flexible practices characteristic of evening ECEC suppor tinteraction in which children’s participation rights are actualized. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen varhaiskasvatus ry | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/jecer/article/view/114156 | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.subject.other | young children | |
dc.subject.other | flexibly scheduled ECEC | |
dc.subject.other | evening ECEC | |
dc.subject.other | participation | |
dc.title | Pienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103091901 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 45-65 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 10 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lasten oikeudet | |
dc.subject.yso | taaperoikäiset | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28643 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p27455 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20771 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3523 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
jyx.fundinginformation | Kiitämme Suomen Akatemiaa ja Suomen Kulttuurirahastoa, joiden myöntämä tutkimusrahoitus mahdollisti tutkimuksen toteuttamisen. | |
dc.type.okm | A1 | |