Pienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa
Salonen, E., Sevón, E., & Laakso, M.-L. (2021). Pienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 45-65. https://journal.fi/jecer/article/view/114156
Julkaistu sarjassa
Journal of Early Childhood Education ResearchPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Kirjoittajat
Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka pienten lasten osallisuus toteutuu vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa ja millaisia haasteita tähän liittyy. Aineisto kerättiin havainnoimalla 20–36 kk ikäisten lasten iltoja kahdessa erilaisessa vuoropäiväkodissa. Temaattisen analyysin perustana toimivat Lundyn (2007) kuvaamat, Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) lapsen oikeuksien sopimuksen artiklaan 12 pohjautuvat lasten osallisuuden edellytykset. Huomion kohteena olivat erityisesti työntekijöiden toiminta ja sen lapsille luomat mahdollisuudet ilmaista mielipiteitään sekä tulla kuulluksi ja huomioiduksi. Muuttuva iltaryhmä sekä päiväkodin rutiinit ja säännöt rajoittivat toisinaan lasten osallisuuden toteutumista tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa. Haasteiden rinnalla esiintyi kuitenkin paljon vuorovaikutusta, jossa työntekijä edisti lapsen mielipiteen ilmaisua sekä kuunteli ja huomioi lapsen mielipiteen. Tutkimuksen perusteella pienet ryhmät ja joustavat toimintatavat avaavatkin hyviä mahdollisuuksia pienten lasten osallisuuden toteutumiselle vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa.
...
The study explores the actualization of young children’s participation rights in evening early childhood education and care (ECEC). Data were collected by observing the evenings of 20 to 36-month-old children in two Finnish centres providing flexibly scheduled ECEC. Interactional situations were thematically analysed by applying Lundy’s (2007) model for conceptualizing children’s participation rights (Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child). Particular attention was paid to educators’ actions and the related possibilities of children to express their views, be heard, and influence the flow of events. The actualization of children’s participation rights was found to be challenged by changes in evening group composition and the institutional routines and norms of the ECEC centre. Despite this, many interactional situations were observed in which educators supported, listened to and considered children’s views. The results indicate that the small groups and flexible practices characteristic of evening ECEC suppor tinteraction in which children’s participation rights are actualized.
...
Julkaisija
Suomen varhaiskasvatus ryISSN Hae Julkaisufoorumista
2323-7414Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/jecer/article/view/114156Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51783723
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Kiitämme Suomen Akatemiaa ja Suomen Kulttuurirahastoa, joiden myöntämä tutkimusrahoitus mahdollisti tutkimuksen toteuttamisen.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
Children’s grief and grieving in institutional early childhood education -research project (HY): Observational and interview data collected in the context of flexibly scheduled early childhood education and care
Salonen, Eija (University of Jyväskylä, 2024)The data were collected in 2021-2023 in the "Children's grief and grieving in institutional early childhood education and care" research project of the University of Helsinki (funded by the Research Council of Finland, ... -
Flexibly Scheduled Early Childhood Education and Care : Finnish Mothers’ and Educators’ Perceptions on Young Children’s Experiences and Child-Responsive Practices
Salonen, Eija; Sevón, Eija; Laakso, Marja-Leena (Springer, 2018)The study explores Finnish mothers' and educators' perceptions on young children's experiences and child-responsive practices related to flexibly-scheduled early childhood education and care (ECEC). Data were gathered ... -
Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
Kankimäki, Saara (2014)Tiivistelmä. Kankimäki, Saara. 2014. Miten lapsesta puhutaan? Kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.