Show simple item record

dc.contributor.authorSalonen, Eija
dc.contributor.authorSevón, Eija
dc.contributor.authorLaakso, Marja-Leena
dc.date.accessioned2021-03-09T11:35:06Z
dc.date.available2021-03-09T11:35:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSalonen, E., Sevón, E., & Laakso, M.-L. (2021). Pienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(2), 45-65. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114156" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114156</a>
dc.identifier.otherCONVID_51783723
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74549
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan, kuinka pienten lasten osallisuus toteutuu vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa ja millaisia haasteita tähän liittyy. Aineisto kerättiin havainnoimalla 20–36 kk ikäisten lasten iltoja kahdessa erilaisessa vuoropäiväkodissa. Temaattisen analyysin perustana toimivat Lundyn (2007) kuvaamat, Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) lapsen oikeuksien sopimuksen artiklaan 12 pohjautuvat lasten osallisuuden edellytykset. Huomion kohteena olivat erityisesti työntekijöiden toiminta ja sen lapsille luomat mahdollisuudet ilmaista mielipiteitään sekä tulla kuulluksi ja huomioiduksi. Muuttuva iltaryhmä sekä päiväkodin rutiinit ja säännöt rajoittivat toisinaan lasten osallisuuden toteutumista tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa. Haasteiden rinnalla esiintyi kuitenkin paljon vuorovaikutusta, jossa työntekijä edisti lapsen mielipiteen ilmaisua sekä kuunteli ja huomioi lapsen mielipiteen. Tutkimuksen perusteella pienet ryhmät ja joustavat toimintatavat avaavatkin hyviä mahdollisuuksia pienten lasten osallisuuden toteutumiselle vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa.fi
dc.description.abstractThe study explores the actualization of young children’s participation rights in evening early childhood education and care (ECEC). Data were collected by observing the evenings of 20 to 36-month-old children in two Finnish centres providing flexibly scheduled ECEC. Interactional situations were thematically analysed by applying Lundy’s (2007) model for conceptualizing children’s participation rights (Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child). Particular attention was paid to educators’ actions and the related possibilities of children to express their views, be heard, and influence the flow of events. The actualization of children’s participation rights was found to be challenged by changes in evening group composition and the institutional routines and norms of the ECEC centre. Despite this, many interactional situations were observed in which educators supported, listened to and considered children’s views. The results indicate that the small groups and flexible practices characteristic of evening ECEC suppor tinteraction in which children’s participation rights are actualized.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus ry
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.urihttps://journal.fi/jecer/article/view/114156
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otheryoung children
dc.subject.otherflexibly scheduled ECEC
dc.subject.otherevening ECEC
dc.subject.otherparticipation
dc.titlePienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103091901
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange45-65
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolasten oikeudet
dc.subject.ysotaaperoikäiset
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysopäivähoito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28643
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27455
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20771
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3523
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
jyx.fundinginformationKiitämme Suomen Akatemiaa ja Suomen Kulttuurirahastoa, joiden myöntämä tutkimusrahoitus mahdollisti tutkimuksen toteuttamisen.
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC 4.0