Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKarhu, Anne
dc.contributor.authorHeiskanen, Noora
dc.contributor.authorNärhi, Vesa
dc.date.accessioned2021-03-09T11:33:44Z
dc.date.available2021-03-09T11:33:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKarhu, A., Heiskanen, N., & Närhi, V. (2021). Kohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria : ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(1), 83-113. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114151" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114151</a>
dc.identifier.otherCONVID_51781760
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74548
dc.description.abstractKaikkien lasten osallisuuden tukeminen edellyttää tarvittavan kehityksen ja oppimisen tuen järjestämistä varhaiskasvatukseen. Osallistavan varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisellä tuetaan koko lapsiryhmän kanssa toteutettavia toimintatapoja tukemaan kaikkien lasten käyttäytymistä ja sosioemotionaalisia taitoja. Käyttäytymispsykologinen Positiivisesti ryhmässä oppiva varhaiskasvatus (ProVaka) -toimintamalli edistää tutkimusnäyttöön pohjautuvien menetelmien käyttöönottoa sosiaalisen käyttäytymisen tukemisessa. ProVaka-toiminnassa korostuvat yhteisesti sovitut ja selkeät käyttäytymisodotukset, toivotun käyttäytymisen systemaattinen opettaminen ja käyttäytymiseen kohdennetulla positiivisella palautteella ohjaaminen. Monimenetelmäisessä tutkimuksessa kuvataan ProVaka-kehittämistyöhön osallistuneiden päiväkotien edistymistä toimintamallin käyttöönotossa ja lasten osallisuuden kehittymistä puolentoista vuoden pilottihankkeen aikana. Tutkimuksen aineiston muodostavat ProVaka-ohjaajien arviot päiväkodeilla saavutetusta fideliteetistä, henkilökunnan täyttämät hyväksyttävyyskyselyt sekä päiväkodin kehittämistyöstä vastanneen ProVaka-tiimin tuottamat kehittymiskertomukset (N = 18). Tuloksissa ilmenee, että päiväkodit saavuttivat koulutus- ja ohjauskokonaisuuden aikana hyvän fideliteetin ja toimintamallin sosiaalinen validiteetti koettiin hyväksi. Kehittymiskertomusten laadullinen analyysi avaa ProVaka-toimintamallin soveltamisen prosessia suomalaiseen varhaiskasvatukseen korostaen erityisesti lasten osallisuuden rakentumista yhteisten pedagogisten käytänteiden luomisessa.fi
dc.description.abstractSupporting the participation of all children requires organizing adequate developmental and pedagogical support in early childhood education and care (ECEC) units. Development of inclusive early childhood education pedagogy and policies aims to support allchildren's behaviour and social skills. Pre-school Wide Positive Behaviour Support (PWPBS, referred as ProVaka in Finland) is a proactive early intervention that promotes the adoption of evidence-based interventions to support children ́s social behaviour in ECEC units. The main objective of ProVaka is to develop clear behavioural expectations, use direct teaching of appropriate behaviours and add positive feedback in ECEC units. In this multiple-method study, we illustrate the implementation of ProVaka intervention and the development of children’s participation in Finnish ECEC over a year and a half pilot project. Data include fidelity measures assessed by ProVaka coach, acceptability surveys completed by staff, and progress reports (N = 18) that professionals in the participating ECEC units have written.The results illustrate that both the fidelity of the ProVaka implementation and its social validity were at high level. The qualitative analysis of progress reports illustrates the process of the ProVaka implementation in Finnish ECEC focusing on the participation of children in developing new shared pedagogical practices in ECEC units.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus ry
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.urihttps://journal.fi/jecer/article/view/114151
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherPW-PBS
dc.subject.otherfidelity
dc.subject.otheracceptability
dc.subject.othersocio-emotional skills
dc.subject.otherparticipation
dc.titleKohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria : ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103091900
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange83-113
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber388/570/2018
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p282
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24955
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4230
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.relation.funderFinnish National Agency for Educationen
dc.relation.funderOpetushallitusfi
jyx.fundingprogramOPH, Othersen
jyx.fundingprogramOPH, Muutfi
jyx.fundinginformationProVaka-koulutuskokonaisuus toteutettiin Opetushallituksen Jyväskylän yliopistolle myöntämällä varhaiskasvatuksen henkilöstön täydennyskoulutusrahoituksella (388/570/2018).
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0