Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä leluttoman leikin aikana. Lisäksi tutkimuksessa
oltiin kiinnostuneita mitä eri leikin lajeja leikistä havaitaan ja miten eri tekijät,
sukupuoli, fyysinen ja sosiaalinen ympäristö ovat yhteydessä fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin.
Tutkimusote oli monimenetelmällinen. Aineisto, 157 videointia esikoululaisten leluttomasta leikistä marraskuulta 2016, oli valmiina aiemman Papiliohankkeen myötä kerättynä. Videoaineisto rajattiin laadullisella sisällönanalyysillä erotellen aineistosta leikin lajit, jotka olivat tutkimuksen kiinnostuksen kohteena. Tarkastelun kohteeksi valittu videoaineisto analysoitiin OSRAC-P -mittarilla määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tilastollisia eroja tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neliö̈-testillä̈. Tulokset esitettiin prosenttilukuina.
Tutkimuksessa aineistosta tunnistettiin kolme leikin lajia, joita olivat roolileikki, esineleikki ja aikuinen mukana -leikki. Tulokset osoittivat, että lasten fyysisen
aktiivisuuden intensiteetti oli pääosin paikallaan oleva, kevyttä liikettä sisälsi alle
puolet havainnoista ja vähintään keskiraskasta liikettä alle 10 %. Tyttöjen toiminta oli odotettua enemmän kevyttä liikettä ja poikien toiminta sisälsi odotettua
enemmän kevyttä liikettä. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että aikuisen aktiivisella osallistumisella lasten leikkiin oli myönteinen vaikutus lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
Mantsinen, Anni (2010)Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ... -
Esiopetusikäisten lasten mitattu fyysinen aktiivisuus : kahden ryhmän vertailu
Moisio, Merja (2022)Fyysinen aktiivisuus on yhteydessä lasten terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten fyysistä kokonaisaktiivisuutta, aktiivisuuden eri intensiteettitasoilla vietettyä ... -
Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
Benyamin, Roosa; Hautsalo, Jasmin (2020)Kiire ja kiireellisyys ovat moninaisia ilmiöitä, joita ei voida nykykäsityksen mukaan yksiselitteisesti tulkita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa pohditaan kiirettä esiopetuksen kontekstissa, erityisesti lasten näkökulmasta. ...