Urheilu-uran yhdistäminen koulutukseen : kaksoisuraympäristöt ja urheilulukioiden menestystekijät Suomessa
Nikander, A., Saarinen, M., Aunola, K., Kalaja, S., & Ryba, T. V. (2021). Urheilu-uran yhdistäminen koulutukseen : kaksoisuraympäristöt ja urheilulukioiden menestystekijät Suomessa. Liikunta ja tiede, 58(1), 77-85. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_1_2021_s77-85.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Liikuntatieteellinen Seura 2021
Eurooppalaisessa urheilupolitiikassa on viime vuosikymmenten aikana kasvavassa määrin pyritty tukemaan urheilu-uran yhdistämistä opiskeluun ja työuraan. Erasmus+ projektin “Ecology of Dual Career” (ECO-DC, 2017) tutkimusryhmän määritelmän mukaan tämä urheilun ja koulutuksen/työn yhdistävä kaksoisuraa tukeva kehitysympäristö (Dual Career Development Environment, DCDE) on tarkoituksenmukaisesti kehitetty järjestelmä, joka pyrkii auttamaan urheilijoita tavoitteellisen urheilu-uran ja opiskelun tai työn yhdistämisessä (Morris ym. 2020). Tässä tutkimuksessa kuvataan suomalaiset kaksoisuran kehitysympä-ristöt sekä selvitetään kyselytutkimuksen avulla kehitysympäristöjen erilaisten menestyspiirteiden esiintymistä suomalaisissa urheilulukioissa.Suomalaisia kaksoisuraympäristöjä tunnistettiin yhteensä 12. Ne voitiin luokitella kolmeen erilaiseen kategoriaan: koulutuspohjaisiin, urheilupohjaisiin ja työelämäpohjaisiin. Suomalaisten urheilulukioiden, joita voidaan pitää koulutuspohjaisina kaksoisuran kehitysympäristöinä menestystekijöitä tutkittiin kyselytutkimuksella, johon osallistui 21 opiskelijaurheilijaa ja 48 opiskelijaurheilijoiden tukiryhmään kuuluvaa henkilöä (esimerkiksi opettaja, valmentaja, rehtori, fysioterapeutti). Urheilulukioiden menestystekijöiksi tunnistettiin erityisesti opiskelun ja urheilun yhdistämisessä auttava tukiryhmä, asiantuntijapalveluiden hyvä saatavuus, voimaannuttava lähestymistapa henkilökohtaiseen kehittymiseen sekä joustavat kaksoisuraratkaisut. Tukiryhmä arvioi kokonaisvaltaisen lähestymistavan opiskelijaurheilijan elämään, joustavien kaksoisuraratkaisujen mahdollistamisen sekä opiskelijaurheilijoiden mielenterveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimisen esiintyvän urheilulukioissa vahvemmin kuin mitä opiskelijaurheilijat arvioivat.
...
The European sport policy has been focused on fostering links between sport and education systems with the aim to establish an integrated dual career pathway for athletes who attempt to combine their athletic careers with education or work. Partners of the collaborative Ersamus+ sport project entitled “Ecology of Dual Career” (ECO-DC) conceptualized dual career development environments (DCDEs) as purposefully developed systems that aim to facilitate athletes’ investment in combining their competitive sporting career with education or work, and, therefore include both (sporting and educational or vocational) career aspects within them (Morris et al. 2020). The current study drew on national data with the aims to identify the different types of DCDEs in Finland and to evaluate the prevalence of different DCDE success features in Finnish sports high schools.Twelve types of DCDEs were identified which can be categorized into sports based, education based and work-based environments. To evaluate success features of the sports high school ́s environment, 48 support staff members (e.g., teachers, coaches, principals, physiotherapists) and 21 student-athletes participated in the online survey. Strengths of the Finnish sports high schools, as evaluated by the support staff and student-athletes, were dual career support team, access to expert support, empowerment approach and flexible dual career solutions. The support staff evaluated the whole person approach, flexible dual career solutions and care of dual career athletes’ mental health and well-being higher compared to student-athletes’ evaluations.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_1_2021_s77-85.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51471532
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Euroopan komissio; Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
Muut
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Lisätietoja rahoituksesta
Tutkimusta ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö ja Euroopan komissio.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mistä onnistunut urheilijan kaksoisura koostuu? : katsaus suomalaiseen kaksoisurajärjestelmään sekä kaksoisuran menestystekijöihin
Niskajärvi, Jarkko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on esitellä suomalaista kaksoisurajärjestelmää sekä tarkastella onnistuneen kaksoisuran menestystekijöitä kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden perusteella. Tutkielman pääpaino ... -
Valmennustyyleillä ja sukupuolella keskeinen rooli urheilijan kaksoisuramotivaatiossa
Saarinen, Milla; Ryba, Tatiana V.; Aunola, Kaisa; Tolvanen, Asko; Selänne, Harri (Suomen Valmentajat ry, 2021) -
The role of individual and parental expectations in student-athletes’ career adaptability profiles
Nikander, Jaakko; Tolvanen, Asko; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Elsevier BV, 2022)To support holistic development, adolescent student-athletes are encouraged to integrate sport with education/academics (i.e., dual careers). Career adaptability, as a psychological resource, may help youth athletes cope ... -
Exploring the Life Form of a Student Athlete Afforded by a Dual Career Development Environment in Finland
Korhonen, Natalia; Nikander, Aku; Ryba, Tatiana V. (Human Kinetics, 2020)The current paper introduces a case study conducted in one of the most well-established athletic talent development environments in Finland, with the focus on the environment’s ecological dynamics and organizational culture, ... -
Adolescent student-athletes’ dual career adaptability: The role individual and environmental factors
Nikander, Aku (Jyväskylän yliopisto, 2022)Career development has been observed to continue over the lifespan, but the formation of career-related choices is especially important during adolescence. Some youth athletes may prioritize athletic career development ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.