Show simple item record

dc.contributor.authorTurpiainen, Ella
dc.contributor.authorMård-Miettinen, Karita
dc.date.accessioned2021-02-12T08:11:00Z
dc.date.available2021-02-12T08:11:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTurpiainen, E., & Mård-Miettinen, K. (2021). Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>12</i>(1). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad</a>
dc.identifier.otherCONVID_51460681
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74108
dc.description.abstractDenna artikel grundar sig på en avhandling pro gradu (Turpiainen 2020) som behandlar undervisningsplanering i ämnet historia i svenskt språkbad i Finland. Språkbad i svenska är ett undervisningsprogram där eleverna undervisas en stor del av skolämnena på svenska som är deras andraspråk. I avhandlingen undersöktes vad lärare i språkbad beaktar vid planering av historieundervisningen på svenska i årskurser 4–6. Undersökningen fokuserade främst på språkrelaterade faktorer och visade att lärarna anser det vara viktigt att ta hänsyn till utmanande ämnesspecifikt språk i planeringen av historieundervisningen. Resultaten visade även att det ämnesspecifika språket påverkar planeringen av både innehållsliga och språkliga mål.sv
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otheroppiainekohtainen kieli
dc.subject.otherkielen ja sisällön integrointi
dc.subject.otherhistorianopetus
dc.titleLärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102121537
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume12
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokielikylpy
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6135
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1377
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.type.okmD1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0