Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad
Turpiainen, Ella; Mård-Miettinen, Karita (2021). Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12 (1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021
Denna artikel grundar sig på en avhandling pro gradu (Turpiainen 2020) som behandlar undervisningsplanering i ämnet historia i svenskt språkbad i Finland. Språkbad i svenska är ett undervisningsprogram där eleverna undervisas en stor del av skolämnena på svenska som är deras andraspråk. I avhandlingen undersöktes vad lärare i språkbad beaktar vid planering av historieundervisningen på svenska i årskurser 4–6. Undersökningen fokuserade främst på språkrelaterade faktorer och visade att lärarna anser det vara viktigt att ta hänsyn till utmanande ämnesspecifikt språk i planeringen av historieundervisningen. Resultaten visade även att det ämnesspecifika språket påverkar planeringen av både innehållsliga och språkliga mål.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbadJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51460681