Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad
Turpiainen, E., & Mård-Miettinen, K. (2021). Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2021Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021
Denna artikel grundar sig på en avhandling pro gradu (Turpiainen 2020) som behandlar undervisningsplanering i ämnet historia i svenskt språkbad i Finland. Språkbad i svenska är ett undervisningsprogram där eleverna undervisas en stor del av skolämnena på svenska som är deras andraspråk. I avhandlingen undersöktes vad lärare i språkbad beaktar vid planering av historieundervisningen på svenska i årskurser 4–6. Undersökningen fokuserade främst på språkrelaterade faktorer och visade att lärarna anser det vara viktigt att ta hänsyn till utmanande ämnesspecifikt språk i planeringen av historieundervisningen. Resultaten visade även att det ämnesspecifika språket påverkar planeringen av både innehållsliga och språkliga mål.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbadPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51460681
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018) -
Vakiintunutta, mutta näkymätöntä – kaksikielinen toiminta Suomen kunnissa
Mård-Miettinen, Karita; Skinnari, Kristiina; Peltoniemi, Annika (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Jyväskylän yliopisto selvitti yhteistyössä Åbo Akademin kanssa kaksikielisen toiminnan tarjontaa Suomen kunnissa vuonna 2017 opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta. Selvitys tehtiin Webropol-kyselynä ja ... -
Språkbad i Finlands kommuner 2017 : utredning om språkbad i de inhemska språken i småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning
Sjöberg, Sannina; Mård-Miettinen, Karita; Peltoniemi, Annika; Skinnari, Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Lärarnas uppfattningar om svenskundervisning vid grundläggande yrkesutbildning
Palojärvi, Essi (2015)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen ruotsinopettajien mielipiteitä ruotsinopetuksesta ammatillisessa koulutuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti opettajien mielipiteisiin siitä, miten ... -
Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
Koskela, Pilvi (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin- ja saksanopettajat käyttävät sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja opetuksessaan. Tarkemmat tutkimuskysymykset muodostuivat siitä, miten kieltenopettajat ...