Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTurpiainen, Ella
dc.contributor.authorMård-Miettinen, Karita
dc.date.accessioned2021-02-12T08:11:00Z
dc.date.available2021-02-12T08:11:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTurpiainen, E., & Mård-Miettinen, K. (2021). Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>12</i>(1). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad</a>
dc.identifier.otherCONVID_51460681
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74108
dc.description.abstractDenna artikel grundar sig på en avhandling pro gradu (Turpiainen 2020) som behandlar undervisningsplanering i ämnet historia i svenskt språkbad i Finland. Språkbad i svenska är ett undervisningsprogram där eleverna undervisas en stor del av skolämnena på svenska som är deras andraspråk. I avhandlingen undersöktes vad lärare i språkbad beaktar vid planering av historieundervisningen på svenska i årskurser 4–6. Undersökningen fokuserade främst på språkrelaterade faktorer och visade att lärarna anser det vara viktigt att ta hänsyn till utmanande ämnesspecifikt språk i planeringen av historieundervisningen. Resultaten visade även att det ämnesspecifika språket påverkar planeringen av både innehållsliga och språkliga mål.sv
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/lararnas-syn-pa-undervisningsplanering-i-amnet-historia-i-sprakbad
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otheroppiainekohtainen kieli
dc.subject.otherkielen ja sisällön integrointi
dc.subject.otherhistorianopetus
dc.titleLärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbad
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102121537
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume12
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokielikylpy
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6135
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1377
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.type.okmD1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0