Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista tekijöistä ryhmä muodostuu ja mitä musiikintunnilla kannattaa ottaa huomioon luokkaa opettaessa. Lisäksi tarkastelen, miten musiikkikasvatus ja musiikkiluokka asettuvat tähän kokonaisuuteen. Lopuksi esittelen erilaisia opettajan työkaluja ja menetelmiä oman opettajuuden kehittämiseen sosiaalisesta näkökulmasta.
Oma oppimisfilosofiani on se, että oppiminen koulussa on vahvasti vuorovaikutuksellista ja ulkoiseen stimulaatioon nojautuvaa. Opettajan tehtävänä on ohjata oppimistilanteita tarpeen mukaan ja saada luokkaryhmä toimimaan yhdessä.
Tämän tutkielman tulosten perusteella oppilaissa ja luokan ilmapiirissä sekä luokkahengessä on todella suuri potentiaalinen jaettu voimavara, joiden muodostaman kokonaisuuden avulla luokka voi edesauttaa koko luokan oppimista. Opettajan tehtävänä on saada luokan potentiaali esille. Erityisen hyviä oppimistuloksia on mm. yhteistoiminnallisen oppimisen saralla.
Toivon, että tämä tutkimus antaa minulle ja kenties muille opettajaopiskelijoille työkaluja ja uusia ajatuksia musiikinopettamiseen ja ryhmänhallintaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
Saarela, Markus (2013)Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutusta musiikin opiskeluun. Tapaustutkimukseen osallistui alakoulun neljäs luokka (N=22), jolle pidin itse kaksi musiikintuntia yhteistoiminnallista ... -
"Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
Hartikainen, Oona (2021)Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin ... -
Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ... -
Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
Hämäläinen, Matias (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia ... -
Oppiva ryhmä projektipedagogiikan oppimisen menetelmänä : tapaustutkimus ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien kokemuksista projektipedagogiikasta
Vasarainen, Jere (2017)TIIVISTELMÄ Vasarainen, J. 2017. Oppiva ryhmä projektipedagogiikan oppimisen menetelmänä: Tapaustutkimus ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien kokemuksista projektipedagogiikasta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, ...