"Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla
Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutusta musiikin opiskeluun. Tapaustutkimukseen osallistui alakoulun neljäs luokka (N=22), jolle pidin itse kaksi musiikintuntia yhteistoiminnallista oppimista käyttäen. Oppilaat täyttivät kaksi eri kyselylomaketta; ensimmäisen ennen pitämiäni oppitunteja ja toisen oppituntien jälkeen. Opettajan näkökulmaa ja luokan taustatietoa yhteistoiminnallisesta oppimisesta selvitin haastattelemalla.
Mielenkiintoni yhteistoiminnallista oppimista kohtaan heräsi, koska haluaisin kaikkien luokan oppilaiden osallistuvan aktiivisesti koulun musiikinopiskeluun. Yhteistoiminnallinen oppiminen voi olla yksi merkittävä tapa opiskella musiikkia koulussa niin, että luokassa jokainen oppilas kokisi musiikillisia elämyksiä itse toimiessa aktiivisena osallistujana. Oppilaiden vastaukset ovat hyvin positiivisia yhteistoiminnallista oppimista kohtaan. Oppilaat pitävät ryhmässä opiskelusta, he kokevat sen helpommaksi kuin koko luokkana yhdessä opiskelemisen. Ryhmän muiden oppilaiden apu nähtiin tärkeänä varsinkin uuden asian oppimisessa. Tuloksista nousikin esiin se, että oppilaista lähes kaikki saivat apuja toisiltaan tutkimukseen liittyvillä musiikin tunneilla. Ryhmässä opiskelussa tavoitteeseen pääseminen innostaa ja sen eteen tehtiin töitä. Tavoite täytyy kuitenkin olla selkeä ja oppilaita motivoiva, jotta tavoitteeseen voidaan päästä. Luokan ilmapiirillä on vaikutusta yhteistoiminnallisen oppimisen toimivuudelle. Oppilaiden vastauksista ilmeni, että he voivat tehdä kaikkien luokkalaisten kanssa ryhmätöitä. Oppilaat toivoivatkin enemmän ryhmissä tapahtuvaa opiskelua musiikintunneilla. Opettaja avasi haastattelussa tarkemmin luokan sosiaalista tilannetta ja hieman historiaakin. Haastattelutuloksista nousi selkeästi esiin oppilaiden sosiaalisten taitojen harjoittelemisen tärkeys, ryhmässä toimiminen sekä yhteistoiminnallinen tavoitteellinen toiminta. Yhteistoiminnallinen oppiminen innostaa oppilaita, mutta se voi myös saada aikaan passiivisuutta, ellei toiminta ole tavoitteellista. Opettaja korosti, että luovuus ja innostavuus ovat oleellisia seikkoja opettajalle. Opettajan toiminta ja kannustavuus vaikuttaa siihen, miten yhteistoiminnallinen oppiminen toimii luokassa.
Tutkimukseni mukaan yhteistoiminnallista oppimista kannattaa käyttää koulun musiikinopetuksessa. Se aktivoi oppilaita osallistumaan paremmin, jonka seurauksena vastaavasti oppimistulokset paranevat. Yhteistoiminnalliselle musiikinopetukselle on keskeistä monien taitojen oppimisen lisäksi sosiaalisten taitojen kehittyminen. Näiden tutkimustulosten perusteella suosittelen musiikinopettajia käyttämään yhteistoiminnallista oppimista osana koulun musiikin opetusta.
...
Muu nimeke
Yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnillaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
Puhakka, Asko (2021)Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista ... -
Patterns of action transitions in online collaborative problem solving : A network analysis approach
Li, Shupin; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi (Springer Science and Business Media LLC, 2022)In today’s digital society, computer-supported collaborative learning (CSCL) and collaborative problem solving (CPS) have received increasing attention. CPS studies have often emphasized outcomes such as skill levels of ... -
Yhdysluokkapedagogiikkaa kehittämässä : tapaustutkimus yhdysluokkaopetuksesta kyläkoulussa
Toikkanen, Nina (2001) -
Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, Päivi-Sisko (Sibelius-akatemia, 2014)The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical ... -
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.