Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia keinoja vaikuttaa niihin. Minua kiehtoo ajatus siitä, kuinka yhteismusisointitilanne voitaisiin viedä täysin ulos kontekstistaan ja järjestää symboliset jamit ilman soittimia – keskustellen. Jos arkipäiväiseen vuorovaikutuksen piiriin osallistuvat henkilöt noudattelisivat hyvän jamisession piirteitä, niin olisiko tämänkaltaisella vuorovaikutustilanteella samanlainen vaikutus osallistujiin, kuin hyvin onnistuneella yhteismusisointitilanteella? Voisiko musiikin avulla auttaa ihmisiä asettumaan paremmin toisen ihmisten asemaan, lisätä ryhmän jäsenten empatiakykyä, parantaa yhteistyötaitoja, tukea ryhmää ja auttaa sen jäseniä tavoittamaan yhdessä parempia tuloksia?
Olen koonnut tutkielmaani sosiologian, kasvatustieteen, johtamisopin sekä musiikkikasvatuksen alan tutkimustietoa, sillä mainittujen tieteenalojen kautta pyritään ymmärtämään niin ihmisryhmien vuorovaikutusta, yhteistyötaitojen kehittämistä ja luotsaamista, kuin musiikin ja taiteen keinoja vaikuttaa ihmisten toimintaan. Olen pyrkinyt kokoamaan tutkielmaani tutkimustietoa näistä aiheista niin suomalaisista kuin ulkomaisistakin lähteistä.
Löysin katsaukseni pohjalta monenlaisia mielenkiintoisia jatkotutkimusideoita sekä erilaisia tutkimusteknisiä seikkoja, kuten erilaisia tiedonkeruun menetelmiä, joita työstämällä voidaan tulevaisuudessa kehittää ja parantaa musiikin ja vuorovaikutuksen tutkimuksen luotettavuutta ja tehokkuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkiluokkalaisten kokemuksia omista ja luokkansa keskinäisistä vuorovaikutustaidoista
Ahlman, Rinna (2015)Tutkimukseni esittelee, millaisena musiikkiluokkien oppilaat näkevät vuorovaikutustaitonsa sekä luokkansa keskinäiset vuorovaikutussuhteet. Luokan keskinäisen vuorovaikutuksen seurauksena esiintyvä ryhmähenki on ... -
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ... -
Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
Puhakka, Asko (2021)Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista ... -
"Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
Hartikainen, Oona (2021)Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin ... -
Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
Haaja, Ronja (2020)Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.