Show simple item record

dc.contributor.authorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorRantala, Anja
dc.date.accessioned2021-02-09T10:54:55Z
dc.date.available2021-02-09T10:54:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVehkakoski, T., & Rantala, A. (2020). Oppilaalle tarjottavan tuen perusteleminen esi- ja perusopetuksessa laadituissa pedagogisissa arvioissa ja selvityksissä. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(4), 4-21.
dc.identifier.otherCONVID_47753555
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74069
dc.description.abstractOppilaan tehostetun tai erityisen tuen tarjoamisen perusteleminen on keskeinen tehtävä pedagogissa arvioissa ja selvityksissä. Pedagogisissa asiakirjoissa esiintyvää perustelemista ei ole kuitenkaan juurikaan tutkittu. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten ja millaisista lähtökohdista oppilaiden tehostetun tai erityisen tuen tarjoamista perustellaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa pedagogisissa arvioissa ja selvityksissä. Tutkimusaineiston muodostivat 25 pedagogista arviota ja 28 pedagogista selvitystä, jotka analysoitiin laadullisesti. Tutkimustulokset osoittivat asiakirjoissa esiintyvän neljä erilaista perustelemisen tapaa, joiden selkeys, yksiselitteisyys ja johdonmukaisuus vaihtelivat: piiloiset, ristiriitaiset, yleisluonteiset ja prosessimaiset perustelut. Perustelujen lähtökohtina olivat oppilaan oppimisvalmiudet ja -haasteet, annetun tuen vaikuttavuus, hallinnolliset tulkinnat sekä huoltajan tai oppilaan oma näkemys. Koska tuen perustelemisen tavat vaihtelivat paljon eri asiakirjoissa, tuen tarpeiden kirjaamisessa pitäisi kiinnittää erityistä huomiota suunnitelmallisuuden ja läpinäkyvyyden periaatteisiin.fi
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroppimisen ja koulunkäynnin tuki
dc.subject.otherpedagoginen arvio
dc.subject.otherpedagoginen selvitys
dc.subject.otherdokumentaatio
dc.subject.othertehostettu tuki
dc.subject.otheroppimishaasteet
dc.titleOppilaalle tarjottavan tuen perusteleminen esi- ja perusopetuksessa laadituissa pedagogisissa arvioissa ja selvityksissä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102091510
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange4-21
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume30
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoperustelut
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoselvitys
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysooppimisvalmiudet
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10270
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20322
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15212
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28737
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23312
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9706
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright