Puumailoista ylämummoon : Näkökulmia digitaalisten jääkiekkopelien tutkimukseen
Kerttula, T. (2020). Puumailoista ylämummoon : Näkökulmia digitaalisten jääkiekkopelien tutkimukseen. In J. Arjoranta, U. Friman, R. Koskimaa, F. Mäyrä, O. Sotamaa, J. Suominen, & T. Välisalo (Eds.), Pelitutkimuksen vuosikirja 2020 (pp. 36-49). Pelitutkimuksen seura. Pelitutkimuksen vuosikirja, 2020. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2020/puumailoista-ylamummoon-nakokulmia-digitaalisten-jaakiekkopelien-tutkimukseen
Julkaistu sarjassa
Pelitutkimuksen vuosikirjaTekijät
Toimittajat
Päivämäärä
2020Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© Kirjoittaja ja Pelitutkimuksen vuosikirja 2020
Digitaalisten jääkiekkopelien kilpapelaaminen nousi otsikoihin keväällä 2020, kun COVID-19 -pandemian vuoksi jääkiekon suomenmestaruussarja Liiga jouduttiin keskeyttämään. Varsinaisen jääkiekkoviihteen tilalle Telia yhteistyökumppaneineen loi virtuaaliset pudotuspelit, eli ePlayoffit, jotka saivat näkyvyyttä useissa kotimaisissa medioissa. Samalla ePlayoffit nostivat esiin myös NHL-pelien ammattipelaamista ECL- ja NACL-sarjoissa. Tässä katsauksessa käyn läpi digitaalisiin jääkiekkopeleihin liittyvää tutkimusta, sekä kartoitan uusia mahdollisia tutkimussuuntia niihin liittyen. Katsaus keskittyy historiallisiin ja yhteiskunnallisiin näkökulmiin, sekä kilpapelaamiseen. Mahdollisia uusia tutkimussuuntia on useita ja esittelen tässä niistä vain muutaman. Competitive play in digital ice hockey simulations rose to the headlines in Spring 2020, when the COVID-19 -pandemic resulted in the cancellation of the 2019–2020 -season of the Finnish national ice hockey league, Liiga. To replace traditional ice hockey, the Swedish telecommunications company Telia created virtual ice hockey playoffs, called the ePlayoffs, which attracted the attention of several Finnish media outlets. At the same time, these ePlayoffs gave attention to professional NHL video gaming in the ECL- and NACL-leagues. In this review, I look at the research based on these digital ice hockey simulations and map some new possible directions for the future research on the subject. The review focuses on historical and societal points of view, along with competitive gaming. There are multiple possible new directions for the research and I will only present a handful of them in this review.
Julkaisija
Pelitutkimuksen seuraKuuluu julkaisuun
Pelitutkimuksen vuosikirja 2020ISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-355XAsiasanat
Alkuperäislähde
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2020/puumailoista-ylamummoon-nakokulmia-digitaalisten-jaakiekkopelien-tutkimukseenJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47664077
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Changes in the neuromuscular and cardiorespiratory performance during the competitive season in early and late matured 14-15- year old male ice hockey players
Laaksonen, Antti (2012)Ice hockey as a game is metabolically very demanding, and well trained aerobic and anaerobic metabolism is needed. Adolescent players have their own schedule according to growth and maturation. There might be huge differences ... -
Digitaalisten pelien narratiivi
Kauppi, Nataniel (2022)Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ... -
Lapset digitaalisten pelien maailmassa : digitaalisen pelaamisen merkitys 8-vuotiaiden lasten elämässä
Sillanpää, Elina (2012) -
Continuous play : leisure engagement in competitive fighting games and taekwondo
Siutila, Miia; Karhulahti, Veli-Matti (Routledge, 2023)In order to better understand the development of play and games in modern lives, this article examines two competitive leisure groups: digital fighting game players and traditional taekwondo practitioners. Drawing on ... -
Esikoululaisten näkökulmia digitaaliseen pelaamiseen
Heiskanen, Tuomo; Kannel, Lassi (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esikoululaisten näkökulmia digitaaliseen pelaamiseen. Tutkielmassa keskityttiin erityisesti lasten rooliin pelaajina sekä heidän pelitottumuksiinsa ja -mieltymyksiinsä.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.