Learning while being entertained
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää näkevätkö Jyväskylän yliopiston englannin kielen pääaineopiskelijat yhteyden viihdemedian kulutuksen ja kielen oppimisen välillä. Lisäksi tutkitaan sitä onko niiden vaikutus ollut positiivinen vai negatiivinen, mihin kielenoppimisen osa-alueisiin ne ovat vaikuttaneet sekä onko viihdemedian kulutukseen kannustettu koulussa vastaajien ollessa 7-12 vuotiaita.
Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselyyn saatuja vastauksia. Kysely suoritettiin verkossa ja se jaettiin muun muassa sähköpostilla Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoille. Vastauksia kyselyyn tuli 36. 25 vastaajista oli naisia ja 11 miehiä ja vastaajien iät olivat 19-41 välillä. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä.
Tulokset tukevat ajatusta siitä, että viihdemediaa tulisi hyödyntää enemmän kielten opetuksessa. Kaikki vastaajat näkivät yhteyden viihdemedian käytön ja kielenoppimisen välillä. Suurin osa näistä kokemuksista oli positiivisia. Vaikutuksia oltiin pystytty tunnistamaan useilla eri kielenoppimisen osa-alueilla, mutta kuitenkin yli puolet vastaajista koki, että heitä ei oltu kannustettu peruskoulussa viihdemedian hyödyntämiseen.
...
The purpose of this study is to find out if the major English students of Jyväskylä university saw a connection between consuming entertainment media and learning a language. In addition it is studies if their effect has been positive or negative, what areas of language learning they have effected and has consuming entertainment media been encouraged when the participants were 7 to 12 years old.
Answers to a poll were used as the material of this study. The poll was conducted online and it was shared via email to Jyväskylä university's English major students. There were 36 participants. 25 of them were female and 11 were male and the participant were aged between 19-41. The poll included multiple choice questions and open questions.
The results support the idea that entertainment media should be utilized more in language teaching. All participants saw connection between consuming entertainment media and learning language. Most of the experiences were positive. Participants had been able to recognize effects on multiple areas of language learning, but even so over half of the participants felt like they had not been encouraged to consume entertainment media when they were in comprehensive school.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ... -
Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Aho, Tuuli (2022)Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.