dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Haapsaari, Mari | |
dc.date.accessioned | 2021-01-04T07:26:21Z | |
dc.date.available | 2021-01-04T07:26:21Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73528 | |
dc.description.abstract | Videopelien suosion räjähdysmäinen kasvu kaksituhattaluvulta alkaen on saanut tutkijat kiinnostumaan niiden vaikutuksista oppimiseen. Ne ovat herättäneet erityistä kiinnostusta kielten oppimisen saralla, sillä ne sisältävät huomattavan määrän sekä kirjoitettua että puhuttua kieltä, ja tarjoavat käyttäjilleen myös mahdollisuuksia reaaliaikaiseen kommunikointiin toisten käyttäjien kanssa ympäri maailman.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä videopelien ja kielenoppimisen välisiin yhteyksiin suomalaisessa kontekstissa. Tarkemmin sanottuna kiinnostuksen kohteena oli nuorten suomalaisten henkilöiden kokemukset videopelien vaikutuksista englannin kielen oppimiseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa, miten tutkimuksen kohteena olevat henkilöt itse kokevat videopelien vaikuttaneen englannin oppimiseensa, mikäli he ovat pelanneet videopelejä sinä ajanjaksona, jona ovat opiskelleet englantia aktiivisesti koulussa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko videopelien pelaamisen ja kielenoppimismotivaation välillä yhteyksiä.
Tutkimuksen osallistujamäärä oli yhteensä 65 henkilöä, jotka värvättiin yliopiston englanninopiskelijoiden sähköpostilistan välityksellä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely koostui yhteensä kuudestatoista kysymyksestä, joiden joukossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli suunnattu vain niille vastaajille, jotka olivat pelanneet videopelejä ajanjaksona, jona he olivat opiskelleet englantia. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2020.
Tämän tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa, että englannin kieltä käytetään videopelejä pelatessa huomattavan paljon, ja kaikki kielen osa-alueet saavat harjoitusta, joskin reseptiivisiä taitoja videopelit harjoittavat hieman enemmän kuin produktiivisia. Tutkimuksen tulokset myös vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa ilmennyttä tietoa siitä, että videopelit voivat toimia motivaation lähteenä kieltenoppimisessa. Tämän lisäksi selvisi, että videopelit liittyvät instrumentaalisen motivaation lisäksi integratiiviseen motivaatioon muun muassa pelin kautta muodostettujen sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen kautta. Tutkimuksessa selvisi myös, että nuoret aikuiset näkevät videopelit pääosin positiivisena asiana kieltenoppimisen kannalta, ja osaavat nimetä monia hyviä vaikutuksia, joita pelaamisella on kieltenoppimiselle. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202101041009 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |