Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorHaapsaari, Mari
dc.date.accessioned2021-01-04T07:26:21Z
dc.date.available2021-01-04T07:26:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73528
dc.description.abstractVideopelien suosion räjähdysmäinen kasvu kaksituhattaluvulta alkaen on saanut tutkijat kiinnostumaan niiden vaikutuksista oppimiseen. Ne ovat herättäneet erityistä kiinnostusta kielten oppimisen saralla, sillä ne sisältävät huomattavan määrän sekä kirjoitettua että puhuttua kieltä, ja tarjoavat käyttäjilleen myös mahdollisuuksia reaaliaikaiseen kommunikointiin toisten käyttäjien kanssa ympäri maailman. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä videopelien ja kielenoppimisen välisiin yhteyksiin suomalaisessa kontekstissa. Tarkemmin sanottuna kiinnostuksen kohteena oli nuorten suomalaisten henkilöiden kokemukset videopelien vaikutuksista englannin kielen oppimiseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa, miten tutkimuksen kohteena olevat henkilöt itse kokevat videopelien vaikuttaneen englannin oppimiseensa, mikäli he ovat pelanneet videopelejä sinä ajanjaksona, jona ovat opiskelleet englantia aktiivisesti koulussa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko videopelien pelaamisen ja kielenoppimismotivaation välillä yhteyksiä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli yhteensä 65 henkilöä, jotka värvättiin yliopiston englanninopiskelijoiden sähköpostilistan välityksellä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely koostui yhteensä kuudestatoista kysymyksestä, joiden joukossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli suunnattu vain niille vastaajille, jotka olivat pelanneet videopelejä ajanjaksona, jona he olivat opiskelleet englantia. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2020. Tämän tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa, että englannin kieltä käytetään videopelejä pelatessa huomattavan paljon, ja kaikki kielen osa-alueet saavat harjoitusta, joskin reseptiivisiä taitoja videopelit harjoittavat hieman enemmän kuin produktiivisia. Tutkimuksen tulokset myös vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa ilmennyttä tietoa siitä, että videopelit voivat toimia motivaation lähteenä kieltenoppimisessa. Tämän lisäksi selvisi, että videopelit liittyvät instrumentaalisen motivaation lisäksi integratiiviseen motivaatioon muun muassa pelin kautta muodostettujen sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen kautta. Tutkimuksessa selvisi myös, että nuoret aikuiset näkevät videopelit pääosin positiivisena asiana kieltenoppimisen kannalta, ja osaavat nimetä monia hyviä vaikutuksia, joita pelaamisella on kieltenoppimiselle.fi
dc.format.extent28
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleVideo games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101041009
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysodigital games
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright