Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context
Videopelien suosion räjähdysmäinen kasvu kaksituhattaluvulta alkaen on saanut tutkijat kiinnostumaan niiden vaikutuksista oppimiseen. Ne ovat herättäneet erityistä kiinnostusta kielten oppimisen saralla, sillä ne sisältävät huomattavan määrän sekä kirjoitettua että puhuttua kieltä, ja tarjoavat käyttäjilleen myös mahdollisuuksia reaaliaikaiseen kommunikointiin toisten käyttäjien kanssa ympäri maailman.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä videopelien ja kielenoppimisen välisiin yhteyksiin suomalaisessa kontekstissa. Tarkemmin sanottuna kiinnostuksen kohteena oli nuorten suomalaisten henkilöiden kokemukset videopelien vaikutuksista englannin kielen oppimiseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa, miten tutkimuksen kohteena olevat henkilöt itse kokevat videopelien vaikuttaneen englannin oppimiseensa, mikäli he ovat pelanneet videopelejä sinä ajanjaksona, jona ovat opiskelleet englantia aktiivisesti koulussa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko videopelien pelaamisen ja kielenoppimismotivaation välillä yhteyksiä.
Tutkimuksen osallistujamäärä oli yhteensä 65 henkilöä, jotka värvättiin yliopiston englanninopiskelijoiden sähköpostilistan välityksellä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely koostui yhteensä kuudestatoista kysymyksestä, joiden joukossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli suunnattu vain niille vastaajille, jotka olivat pelanneet videopelejä ajanjaksona, jona he olivat opiskelleet englantia. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2020.
Tämän tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa, että englannin kieltä käytetään videopelejä pelatessa huomattavan paljon, ja kaikki kielen osa-alueet saavat harjoitusta, joskin reseptiivisiä taitoja videopelit harjoittavat hieman enemmän kuin produktiivisia. Tutkimuksen tulokset myös vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa ilmennyttä tietoa siitä, että videopelit voivat toimia motivaation lähteenä kieltenoppimisessa. Tämän lisäksi selvisi, että videopelit liittyvät instrumentaalisen motivaation lisäksi integratiiviseen motivaatioon muun muassa pelin kautta muodostettujen sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen kautta. Tutkimuksessa selvisi myös, että nuoret aikuiset näkevät videopelit pääosin positiivisena asiana kieltenoppimisen kannalta, ja osaavat nimetä monia hyviä vaikutuksia, joita pelaamisella on kieltenoppimiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
Parkatti, Panu (2021)Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ... -
Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Aho, Tuuli (2022)Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.