University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context

Thumbnail
View/Open
456.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haapsaari, Mari
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelien suosion räjähdysmäinen kasvu kaksituhattaluvulta alkaen on saanut tutkijat kiinnostumaan niiden vaikutuksista oppimiseen. Ne ovat herättäneet erityistä kiinnostusta kielten oppimisen saralla, sillä ne sisältävät huomattavan määrän sekä kirjoitettua että puhuttua kieltä, ja tarjoavat käyttäjilleen myös mahdollisuuksia reaaliaikaiseen kommunikointiin toisten käyttäjien kanssa ympäri maailman. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä videopelien ja kielenoppimisen välisiin yhteyksiin suomalaisessa kontekstissa. Tarkemmin sanottuna kiinnostuksen kohteena oli nuorten suomalaisten henkilöiden kokemukset videopelien vaikutuksista englannin kielen oppimiseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa, miten tutkimuksen kohteena olevat henkilöt itse kokevat videopelien vaikuttaneen englannin oppimiseensa, mikäli he ovat pelanneet videopelejä sinä ajanjaksona, jona ovat opiskelleet englantia aktiivisesti koulussa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko videopelien pelaamisen ja kielenoppimismotivaation välillä yhteyksiä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli yhteensä 65 henkilöä, jotka värvättiin yliopiston englanninopiskelijoiden sähköpostilistan välityksellä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely koostui yhteensä kuudestatoista kysymyksestä, joiden joukossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli suunnattu vain niille vastaajille, jotka olivat pelanneet videopelejä ajanjaksona, jona he olivat opiskelleet englantia. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2020. Tämän tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa, että englannin kieltä käytetään videopelejä pelatessa huomattavan paljon, ja kaikki kielen osa-alueet saavat harjoitusta, joskin reseptiivisiä taitoja videopelit harjoittavat hieman enemmän kuin produktiivisia. Tutkimuksen tulokset myös vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa ilmennyttä tietoa siitä, että videopelit voivat toimia motivaation lähteenä kieltenoppimisessa. Tämän lisäksi selvisi, että videopelit liittyvät instrumentaalisen motivaation lisäksi integratiiviseen motivaatioon muun muassa pelin kautta muodostettujen sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen kautta. Tutkimuksessa selvisi myös, että nuoret aikuiset näkevät videopelit pääosin positiivisena asiana kieltenoppimisen kannalta, ja osaavat nimetä monia hyviä vaikutuksia, joita pelaamisella on kieltenoppimiselle. ...
Keywords
kielen oppiminen englannin kieli videopelit digitaaliset pelit language learning English language video games digital games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101041009

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context 

    Parkatti, Panu (2021)
    Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii ...
  • How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? 

    Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)
    Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
  • Secondary school students' views of video games' effect on language learning 

    Autio, Petri (2018)
    Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ...
  • Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning 

    Aho, Tuuli (2022)
    Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre