University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla

Thumbnail
View/Open
768.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hurskainen, Susanna |
Honkonen, Johanna
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välistä yhteyttä, sekä muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkittiin, onko opettajan työkokemuksella ja luokassa olevien tukea tarvitsevien oppilaiden määrällä yhteyttä opettajan pystyvyysuskomuksiin ja fysiologiseen stressiin. Aineistona käytettiin Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimuksen osa-aineistoa. Tähän tutkimukseen osallistui 52 ensimmäisen luokan opettajaa Keski-Suomesta. Opettajat täyttivät pystyvyysuskomuksia kartoittavan kyselylomakkeen ja stressiä mitattiin kortisolinäytteillä 1. luokalla syksyllä ja keväällä. Aineiston analysoinnissa käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, hierarkkista regressioanalyysia sekä parittaisten otosten t-testiä. Tulokset osoittivat, että pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi olivat yhteydessä ensimmäisen luokan syksyllä, mutta ei enää keväällä. Syksyn pystyvyysuskomukset selittivät kevään pystyvyysuskomuksia, ja syksyn fysiologinen stressi kevään fysiologista stressiä. Sen sijaan syksyn pystyvyysuskomukset eivät selittäneet kevään fysiologista stressiä tai syksyn fysiologinen stressi kevään pystyvyysuskomuksia. Fysiologinen stressi laski syksystä kevääseen, mutta pystyvyysuskomukset pysyivät samana. Työkokemuksen ja tukea tarvitsevien oppilaiden määrällä ei ollut yhteyttä luokanopettajan pystyvyysuskomuksiin ja fysiologiseen stressiin. Tulokset toivat uutta tietoa opettajien fysiologisen stressin yhteydestä pystyvyysuskomuksiin. Tutkimus antaa myös viitteitä siitä, että pystyvyysuskomukset ja stressi ovat ilmiöitä, joista tarvitaan lisätutkimusta opettajien työhön sitoutumisen sekä työhyvinvoinnin edistämiseksi. ...
Keywords
pystyvyysuskomukset fysiologinen stressi kortisoli stressi luokanopettajat opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012317443

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla 

    Peura, Kaisu (2020)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten ...
  • Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin 

    Jokela, Mervi (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajan ja 1. luokan oppilaiden välinen tunnetuki ilmeni oppitunneilla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien fysiologista stressitasoa ja sen yhteyttä luokassa ...
  • Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun 3. luokalla 

    Annanolli, Jerita (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja työn imun välistä yhteyttä. Lisäksi tarkasteltiin työkokemuksen ja sukupuolen yhteyttä opettajan kokemiin pystyvyysuskomuksiin ...
  • Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet 

    Arvola, Jutta (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, ...
  • Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä 

    Muuronen, Marika (2020)
    Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre