Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten (luokanhallinta, ohjaukselliset toimintatavat ja oppilaiden sitouttaminen) ja ohjaustyylien (lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama) välisen yhteyden eroja ensimmäisen luokan aikana.
Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineistoa kerättiin kaksi kertaa lukuvuoden aikana ja tutkimukseen osallistui 51 ensimmäisen luokan opettajaa. Opettajien pystyvyysuskomuksia mitattiin Teachers’ Sense of Efficacy Scale (TSES) -minäpystyvyyskyselyllä. Opettajien ohjaustyylejä mitattiin Early Childhood Classroom Observation Method (ECCOM) -havainnointimenetelmän avulla. Aineisto analysoitiin regressioanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että opettajan vahva kokemus pystyvyydestä oli yhteydessä lapsilähtöiseen ohjaustyyliin. Heikko kokemus pystyvyydestä sen sijaan oli yhteydessä opettajajohtoiseen ohjaustyyliin. Opettajan pystyvyys ohjauksellisten toimintatapojen suhteen selitti opettajajohtoista ja lapsilähtöistä ohjaustyyliä eniten ensimmäisen luokan keväällä. Tulokset antavat uutta tietoa pystyvyysuskomusten merkityksestä opettajan ohjaustyylien kannalta. Opettajien pystyvyysuskomuksiin tulee kiinnittää huomiota, kun arvioidaan opetuksen laatua määrittäviä tekijöitä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
Hurskainen, Susanna; Honkonen, Johanna (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välistä yhteyttä, sekä muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkittiin, onko ... -
Luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten yhteys ohjausvuorovaikutuksen laatuun matematiikan ja äidinkielen opetuksessa 1. luokalla
Mäki, Johanna; Mäki, Juho (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten ja ohjausvuorovaikutuksen laadun eroja ja yhteyttä 1. luokan matematiikan ja äidinkielen opetuksessa. Luokanopettajan ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
Marjasalo, Hele (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen ... -
Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun 3. luokalla
Annanolli, Jerita (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja työn imun välistä yhteyttä. Lisäksi tarkasteltiin työkokemuksen ja sukupuolen yhteyttä opettajan kokemiin pystyvyysuskomuksiin ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
Anttila, Tiina; Ettanen, Julia (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjaustyylin yhteyttä ensimmäisellä luokalla olevien oppilaiden fysiologiseen stressiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.