Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten (luokanhallinta, ohjaukselliset toimintatavat ja oppilaiden sitouttaminen) ja ohjaustyylien (lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama) välisen yhteyden eroja ensimmäisen luokan aikana.
Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineistoa kerättiin kaksi kertaa lukuvuoden aikana ja tutkimukseen osallistui 51 ensimmäisen luokan opettajaa. Opettajien pystyvyysuskomuksia mitattiin Teachers’ Sense of Efficacy Scale (TSES) -minäpystyvyyskyselyllä. Opettajien ohjaustyylejä mitattiin Early Childhood Classroom Observation Method (ECCOM) -havainnointimenetelmän avulla. Aineisto analysoitiin regressioanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että opettajan vahva kokemus pystyvyydestä oli yhteydessä lapsilähtöiseen ohjaustyyliin. Heikko kokemus pystyvyydestä sen sijaan oli yhteydessä opettajajohtoiseen ohjaustyyliin. Opettajan pystyvyys ohjauksellisten toimintatapojen suhteen selitti opettajajohtoista ja lapsilähtöistä ohjaustyyliä eniten ensimmäisen luokan keväällä. Tulokset antavat uutta tietoa pystyvyysuskomusten merkityksestä opettajan ohjaustyylien kannalta. Opettajien pystyvyysuskomuksiin tulee kiinnittää huomiota, kun arvioidaan opetuksen laatua määrittäviä tekijöitä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25581]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
Hurskainen, Susanna; Honkonen, Johanna (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välistä yhteyttä, sekä muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkittiin, onko ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
Marjasalo, Hele (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen ... -
Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun 3. luokalla
Annanolli, Jerita (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja työn imun välistä yhteyttä. Lisäksi tarkasteltiin työkokemuksen ja sukupuolen yhteyttä opettajan kokemiin pystyvyysuskomuksiin ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
Anttila, Tiina; Ettanen, Julia (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjaustyylin yhteyttä ensimmäisellä luokalla olevien oppilaiden fysiologiseen stressiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and ... -
Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
Leppänen, Anne (2019)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan ...