Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun 3. luokalla
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja työn imun välistä yhteyttä. Lisäksi tarkasteltiin työkokemuksen ja sukupuolen yhteyttä opettajan kokemiin pystyvyysuskomuksiin ja työn imuun. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten pystyvyysuskomusten ulottuvuudet selittävät työn imun eri ulottuvuuksia, kun työkokemus ja sukupuoli on kontrolloitu. Tutkimuksen aineisto oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tähän tutkimukseen osallistui 120 kolmannen luokan luokanopettajaa Kuopiosta, Rovaniemeltä, Tampereelta, Oulusta ja Keski-Suomen alueelta. Aineisto kerättiin paperisella ja sähköisellä kyselylomakkeella ja analysoitiin Spearmanin korrelaatiokertoimien ja hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että luokanopettajien pystyvyysuskomukset olivat positiivisesti yhteydessä työn imuun. Työkokemus oli yhteydessä opettajien luokanhallintaa koskeviin pystyvyysuskomuksiin. Naisopettajilla oli korkeammat pystyvyysuskomukset oppilaiden sitouttamista koskien ja korkeammat omistautumisen ja uppoutumisen kokemukset. Opettajan pystyvyysuskomukset selittivät merkitsevästi työn imun eri ulottuvuuksia, ja naisopettajilla oli korkeammat uppoutumisen kokemukset, kun työkokemus ja sukupuoli oli huomioitu. Tulokset antavat viitteitä siitä, että pystyvyysuskomukset heijastuvat opettajan työstä innostumiseen ja työhyvinvointiin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajan pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välinen yhteys 1. luokalla
Hurskainen, Susanna; Honkonen, Johanna (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja fysiologisen stressin välistä yhteyttä, sekä muuttuvatko pystyvyysuskomukset ja fysiologinen stressi lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkittiin, onko ... -
Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
Peura, Kaisu (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten ... -
Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
Petsalo, Suvi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työkokemuksen yhteyttä luokanopettajien työn imuun. Työn imu on työhyvinvointiin liittyvä käsite, ja luokanopettajien työn imu vaikuttaa heidän opetustyönsä tuloksiin sekä oppilaiden ... -
Luokanopettajien vuorovaikutuksen laatu ja työstressi 1.luokalla
Peura, Soila (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. luokan luokanopettajien vuorovaikutuksen laadun ja koetun työstressin välistä yhteyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien vuorovaikutuksen laatua ja työstressiä ... -
Luokanopettajien tunnekokemukset ja niiden yhteys työn imuun
Mattila, Anniina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin luokanopettajat kokevat tilannekohtaisia tunteita ja työn imua. Lisäksi tutkittiin tunnekokemuksissa ilmenevää vaihtelua vuorokauden aikana sekä sitä, missä määrin opettajien ...