A multilingual look into an English-medium master’s program
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kansainväliset englanninkieliset opinto-ohjelmat ovat yleistyneet yliopistoissa ympäri maailman. Englanti valitaan useimmiten kansainvälisten ohjelmien viralliseksi kieleksi sen vahvan lingua franca-aseman takia. Viime aikoina englannin kielen roolia on myös kyseenalaistettu, ja katse on käännetty siihen, millainen kielenkäyttö olisi parasta kansainvälisessä ympäristössä. Tämä tutkielma tarkastelee yhtä englanninkielistä maisteriohjelmaa kielenkäytön ja erityisesti monikielisyyden näkökulmasta. Kansainvälisissä opinto-ohjelmissa sekä opiskelijat että ohjaajat tulevat usein vaihtelevista kulttuuritaustoista ja heillä on oma kielivarantonsa, johon kuuluu kahden tai useamman kielen käyttö arkielämässä. Useampia kieliä puhuvalle monikielinen kielenkäyttö on luonnollista, ja mahdollisuus omien resurssien vapaaseen käyttöön voisi olla hyödyksi myös opiskelussa. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millä tavalla opiskelijat käyttävät muita kieliä kuin englantia opiskeluissaan, ja miten opiskelijat ja ohjaajat suhtautuvat englannin kieleen ohjauskielenä sekä monikieliseen kielenkäyttöön opinnoissa. Tutkielma toteutettiin havainnointina yhdellä kurssilla, sekä haastatteluina kolmen opiskelijan ja kahden luennoitsijan kanssa. Tutkielmassa kävi ilmi, että opiskelijat käyttävät omia kieliään jonkin verran opiskelunsa hyödyksi, suurimmaksi osaksi lähteiden lukemisessa sekä toisinaan keskusteluissa ja ryhmätöissä. Monikielisyyden sisällyttämiseen liittyy kuitenkin käytännön ongelmia, ja sen koetaan olevan vaikeaa ympäristössä, jossa kaikilla on oma kielivarantonsa ja englanti saattaa olla ainoa yhteinen kieli. Osallistujat suhtautuivat silti monikielisyyteen positiivisesti, ja opiskelijat osoittivat toiveita siitä, että heidän taustansa voitaisiin ottaa jollain tavalla huomioon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
International Master’s Degree Students’ Well-being at a Finnish University During COVID-19
Pappa, Sotiria; Yada, Takumi; Perälä-Littunen, Satu (Walter de Gruyter GmbH, 2020)The rapid developments and consequences of the COVID-19 crisis for university students’ well-being are presently being studied across the world. This study contributes to the growing discourse on university students’ ... -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
Translanguaging in a multilingual task : university students' strategies and motivations
Brauer, Hanna (2021)A situated view of communication and the notion of flexible combining of linguistic resources have in recent years become more central to the study of multilingualism. Central to this view is the idea that speakers cooperate ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.