Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTurtiainen, Mari
dc.date.accessioned2020-12-28T11:06:12Z
dc.date.available2020-12-28T11:06:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73462
dc.description.abstractKansainväliset englanninkieliset opinto-ohjelmat ovat yleistyneet yliopistoissa ympäri maailman. Englanti valitaan useimmiten kansainvälisten ohjelmien viralliseksi kieleksi sen vahvan lingua franca-aseman takia. Viime aikoina englannin kielen roolia on myös kyseenalaistettu, ja katse on käännetty siihen, millainen kielenkäyttö olisi parasta kansainvälisessä ympäristössä. Tämä tutkielma tarkastelee yhtä englanninkielistä maisteriohjelmaa kielenkäytön ja erityisesti monikielisyyden näkökulmasta. Kansainvälisissä opinto-ohjelmissa sekä opiskelijat että ohjaajat tulevat usein vaihtelevista kulttuuritaustoista ja heillä on oma kielivarantonsa, johon kuuluu kahden tai useamman kielen käyttö arkielämässä. Useampia kieliä puhuvalle monikielinen kielenkäyttö on luonnollista, ja mahdollisuus omien resurssien vapaaseen käyttöön voisi olla hyödyksi myös opiskelussa. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millä tavalla opiskelijat käyttävät muita kieliä kuin englantia opiskeluissaan, ja miten opiskelijat ja ohjaajat suhtautuvat englannin kieleen ohjauskielenä sekä monikieliseen kielenkäyttöön opinnoissa. Tutkielma toteutettiin havainnointina yhdellä kurssilla, sekä haastatteluina kolmen opiskelijan ja kahden luennoitsijan kanssa. Tutkielmassa kävi ilmi, että opiskelijat käyttävät omia kieliään jonkin verran opiskelunsa hyödyksi, suurimmaksi osaksi lähteiden lukemisessa sekä toisinaan keskusteluissa ja ryhmätöissä. Monikielisyyden sisällyttämiseen liittyy kuitenkin käytännön ongelmia, ja sen koetaan olevan vaikeaa ympäristössä, jossa kaikilla on oma kielivarantonsa ja englanti saattaa olla ainoa yhteinen kieli. Osallistujat suhtautuivat silti monikielisyyteen positiivisesti, ja opiskelijat osoittivat toiveita siitä, että heidän taustansa voitaisiin ottaa jollain tavalla huomioon.fi
dc.format.extent48
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othertranslanguaging
dc.subject.otherEnglish as a medium of instruction
dc.subject.otherinternational master’s program
dc.subject.otherinternational education
dc.titleA multilingual look into an English-medium master’s program
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012287394
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoulkomaalaiset opiskelijat
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoforeign students
dc.subject.ysouniversities
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysomultilingualism
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot