Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKontturi, Heikki
dc.contributor.authorSeppänen, Viivi
dc.contributor.authorImpiö, Niina
dc.contributor.authorJärvelä, Sanna
dc.contributor.authorNäykki, Piia
dc.contributor.authorHäkkinen, Päivi
dc.contributor.authorKyllönen, Mari
dc.contributor.authorManu, Mari
dc.contributor.authorPeltonen, Marika
dc.contributor.authorVesisenaho, Mikko
dc.contributor.authorKukkonen, Jari
dc.contributor.authorPenttinen, Silja
dc.contributor.authorKortelainen, Arto
dc.contributor.authorNguyen, Thang
dc.contributor.authorVeermans, Marjaana
dc.contributor.authorFrangou, Satu-Maarit
dc.contributor.authorVäätäjä, Janne
dc.date.accessioned2020-12-28T10:49:27Z
dc.date.available2020-12-28T10:49:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKontturi, H., Seppänen, V., Impiö, N., Järvelä, S., Näykki, P., Häkkinen, P., Kyllönen, M., Manu, M., Peltonen, M., Vesisenaho, M., Kukkonen, J., Penttinen, S., Kortelainen, A., Nguyen, T., Veermans, M., Frangou, S.-M., & Väätäjä, J. (2020). <i>OpenDigi toimintamallin käsikirja : opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä</i>. Oulun yliopisto. Oulun yliopiston oppimateriaalia. E, Kasvatustieteet, 13. <a href="http://urn.fi/urn:isbn:9789526226941" target="_blank">http://urn.fi/urn:isbn:9789526226941</a>
dc.identifier.isbn978-952-62-2694-1
dc.identifier.otherCONVID_47503372
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73461
dc.description.abstractYhteiskunnallisen muutoksen kiihtyessä on muuttuneisiin osaamistarpeisiin reagoitava myös koulutuksessa. Uudeksi kansalaistaidoksi ja ammatillisen osaamisen ytimeksi on nousemassa kyky uudistua ja sopeutua jat-kuvaan muutokseen. Suomalaisen koulutuksen laatu nojaa vahvasti akateemiseen opettajankoulutukseen. Yh-teiskunnallinen kehitys haastaa opettajankoulutusta ja kouluja tukemaan entistä vahvemmin ihmisten aktiivista roolia muutoksen tekijöinä ja siihen sopeutujina. Tutkintojen suorittamisen lisäksi koulutusjärjestelmän tulee antaa parempia valmiuksia aktiiviseen oppimiseen. Tämä edellyttää uudistumista koulutuksen kaikilla tasoilla. Koulutuksen muutos edellyttää oppilaitoksissa toimivien opettajien ammatillista uudistumista. Opettajan-koulutuksella on tässä kehitystyössä merkittävä rooli paitsi täydennyskoulutuksen myös opettajien perus-koulutuksen kautta. Opettajien taitoon ja tahtoon uudistaa omaa osaamistaan tulisi kiinnittää huomiota jo opettajaopintojen aikana. Tarvitaan myös opettajankouluttajien omaa uudistumista tukevia toimintamalleja. OpenDigi-opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä -hankkeen aikana viisi opetta-jankoulutusyliopistoa loivat yhteistyössä alueen peruskoulujen kanssa uudentyyppisen, yhteisölliseen työs-kentelyyn perustuvan, mallin opettajien osaamisen kehittämiseen. OpenDigi-toimintamalli tukee opettajan uran eri vaiheissa olevien opettajaopiskelijoiden, opettajankouluttajien ja perusasteen opettajien osaamisen kehittymistä sekä opettajankoulutuksen että perusasteen koulujen vuoropuhelua. Tämä käsikirja tarjoaa tukea suomalaisen koulutuksen kehittämiseen erityisesti opettajankoulutuksen ja perusopetuksen kehittäjille. Käsikirja sisältää myös yksittäisiä työvälineitä ja menetelmiä opettajien työhön. Käsikirjassa kuvataan kehitetyn toimintamallin periaatteet ja esitellään kolme niiden soveltamistapaa liittyen 1) oppimaan oppimisen taitojen ja alueellisen yhteistyön kehittämiseen, 2) digipedagogisen osaamisen kehit-tämiseen sekä 3) tutkimusyhteistyön ja opetusharjoittelun kehittämiseen.fi
dc.description.abstractWith the acceleration of change in society, education must also respond to the changing needs for skills. The ability to renew oneself and adapt to constant change is emerging as a new civic skill at the core of pro-fessional competence. The quality of Finnish education relies heavily on academic teacher education. Social development challenges teacher education and schools to support more strongly people’s active role as agents and instruments of change. In addition to completion of degrees, the education system must provide better opportunities for active learning. Renewal is therefore required at all levels of education.The change in education requires the professional renewal of teachers in educational institutions. Teacher education has an important role to play in this development work, not only through in-service training but also through basic training of teachers. Attention should be given to teachers’ skills and willingness to renew their competence already during their teacher studies. There is also a need for policies that support teacher educators’ own renewal.During the project entitled OpenDigi – Teachers’ communities for improving learning and digipedagogical skills, five teacher education universities, in collaboration with primary schools in their regions, created a new type of model for developing teachers’ competences based on collaborative work. The OpenDigi operating model supports the development of the skills of teacher students, teacher educators and primary teachers at different stages of their teaching careers, as well as dialogue between teacher education and primary schools.This handbook provides support for the development of Finnish education, especially for developers of teacher education and basic education. The handbook also includes individual tools and methods for teachers’ work. The handbook describes the principles of the operating model that was developed and presents three ways to apply them in relation to 1) the development of learning-to-learn skills and regional cooperation, 2) the development of digipedagogical competence, and 3) the development of research cooperation and teaching practiceen
dc.format.extent42
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherOulun yliopisto
dc.relation.ispartofseriesOulun yliopiston oppimateriaalia. E, Kasvatustieteet
dc.relation.urihttp://urn.fi/urn:isbn:9789526226941
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otheraktiivinen oppiminen
dc.subject.otherammatillinen kehittyminen
dc.subject.otherdigipedagogiikka
dc.subject.otherjatkuva oppiminen
dc.subject.otheropetusharjoittelu
dc.subject.otheractive learning
dc.subject.otherbasic education
dc.subject.othercontinuous learning
dc.subject.otherdigipedagogy
dc.subject.otherprofessional development
dc.subject.otherteacher education
dc.subject.otherteaching practice
dc.titleOpenDigi toimintamallin käsikirja : opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012287393
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1457-3555
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Oulun yliopisto, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13158
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8692
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.type.okmD4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0