OpenDigi toimintamallin käsikirja : opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä
Kontturi, H., Seppänen, V., Impiö, N., Järvelä, S., Näykki, P., Häkkinen, P., Kyllönen, M., Manu, M., Peltonen, M., Vesisenaho, M., Kukkonen, J., Penttinen, S., Kortelainen, A., Nguyen, T., Veermans, M., Frangou, S.-M., & Väätäjä, J. (2020). OpenDigi toimintamallin käsikirja : opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä. Oulun yliopisto. Oulun yliopiston oppimateriaalia. E, Kasvatustieteet, 13. http://urn.fi/urn:isbn:9789526226941
Published in
Oulun yliopiston oppimateriaalia. E, KasvatustieteetAuthors
Date
2020Copyright
© Kirjoittajat & Oulun yliopisto, 2020
Yhteiskunnallisen muutoksen kiihtyessä on muuttuneisiin osaamistarpeisiin reagoitava myös koulutuksessa. Uudeksi kansalaistaidoksi ja ammatillisen osaamisen ytimeksi on nousemassa kyky uudistua ja sopeutua jat-kuvaan muutokseen. Suomalaisen koulutuksen laatu nojaa vahvasti akateemiseen opettajankoulutukseen. Yh-teiskunnallinen kehitys haastaa opettajankoulutusta ja kouluja tukemaan entistä vahvemmin ihmisten aktiivista roolia muutoksen tekijöinä ja siihen sopeutujina. Tutkintojen suorittamisen lisäksi koulutusjärjestelmän tulee antaa parempia valmiuksia aktiiviseen oppimiseen. Tämä edellyttää uudistumista koulutuksen kaikilla tasoilla. Koulutuksen muutos edellyttää oppilaitoksissa toimivien opettajien ammatillista uudistumista. Opettajan-koulutuksella on tässä kehitystyössä merkittävä rooli paitsi täydennyskoulutuksen myös opettajien perus-koulutuksen kautta. Opettajien taitoon ja tahtoon uudistaa omaa osaamistaan tulisi kiinnittää huomiota jo opettajaopintojen aikana. Tarvitaan myös opettajankouluttajien omaa uudistumista tukevia toimintamalleja. OpenDigi-opettajat oppimistaitojen ja digipedagogiikan kehittäjäyhteisöissä -hankkeen aikana viisi opetta-jankoulutusyliopistoa loivat yhteistyössä alueen peruskoulujen kanssa uudentyyppisen, yhteisölliseen työs-kentelyyn perustuvan, mallin opettajien osaamisen kehittämiseen. OpenDigi-toimintamalli tukee opettajan uran eri vaiheissa olevien opettajaopiskelijoiden, opettajankouluttajien ja perusasteen opettajien osaamisen kehittymistä sekä opettajankoulutuksen että perusasteen koulujen vuoropuhelua. Tämä käsikirja tarjoaa tukea suomalaisen koulutuksen kehittämiseen erityisesti opettajankoulutuksen ja perusopetuksen kehittäjille. Käsikirja sisältää myös yksittäisiä työvälineitä ja menetelmiä opettajien työhön. Käsikirjassa kuvataan kehitetyn toimintamallin periaatteet ja esitellään kolme niiden soveltamistapaa liittyen 1) oppimaan oppimisen taitojen ja alueellisen yhteistyön kehittämiseen, 2) digipedagogisen osaamisen kehit-tämiseen sekä 3) tutkimusyhteistyön ja opetusharjoittelun kehittämiseen.
...
With the acceleration of change in society, education must also respond to the changing needs for skills. The ability to renew oneself and adapt to constant change is emerging as a new civic skill at the core of pro-fessional competence. The quality of Finnish education relies heavily on academic teacher education. Social development challenges teacher education and schools to support more strongly people’s active role as agents and instruments of change. In addition to completion of degrees, the education system must provide better opportunities for active learning. Renewal is therefore required at all levels of education.The change in education requires the professional renewal of teachers in educational institutions. Teacher education has an important role to play in this development work, not only through in-service training but also through basic training of teachers. Attention should be given to teachers’ skills and willingness to renew their competence already during their teacher studies. There is also a need for policies that support teacher educators’ own renewal.During the project entitled OpenDigi – Teachers’ communities for improving learning and digipedagogical skills, five teacher education universities, in collaboration with primary schools in their regions, created a new type of model for developing teachers’ competences based on collaborative work. The OpenDigi operating model supports the development of the skills of teacher students, teacher educators and primary teachers at different stages of their teaching careers, as well as dialogue between teacher education and primary schools.This handbook provides support for the development of Finnish education, especially for developers of teacher education and basic education. The handbook also includes individual tools and methods for teachers’ work. The handbook describes the principles of the operating model that was developed and presents three ways to apply them in relation to 1) the development of learning-to-learn skills and regional cooperation, 2) the development of digipedagogical competence, and 3) the development of research cooperation and teaching practice
...




Publisher
Oulun yliopistoISBN
978-952-62-2694-1ISSN Search the Publication Forum
1457-3555Keywords
aktiivinen oppiminen ammatillinen kehittyminen digipedagogiikka jatkuva oppiminen opetusharjoittelu active learning basic education continuous learning digipedagogy professional development teacher education teaching practice perusopetus opettajankoulutus elinikäinen oppiminen ammatillinen kehitys digitalisaatio opettajat
Original source
http://urn.fi/urn:isbn:9789526226941Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47503372
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Integrated initial and continuing training as a way of developing the professional agency of teachers and student teachers
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Varpanen, Jan (Elsevier, 2020)In this paper, we discuss training aimed at supporting the professional agency of teachers and student teachers. Drawing on socio-cultural and post-structural theories, we conceptualize professional agency as achieved by ... -
Continuing professional development among social‐ and health‐care educators
Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja‐Leena; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Koskinen, Camilla; Mäki‐Hakola, Hanne; Sjögren, Tuulikki; Koivula, Meeri (Wiley-Blackwell; Nordic College of Caring Science, 2021)Future social‐ and health‐care educators will be required to have versatile competence in educating professionals that reflects both the constantly changing health‐care environment and delivery of high‐quality patient care. ... -
Collaborative professional practice for strengthening teacher educator identities in Eritrea
Posti-Ahokas, Hanna; Idriss, Khalid; Hassan, Meriem; Isotalo, Sara (Routledge, 2022)Strengthening the identities of teacher educators is critical to quality teacher education and implementing change in the education sector. This study examines the professional identities of Eritrean teacher educators and ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
In pursuit of beginning teachers’ competence in promoting reading motivation : A mixed-methods study into the impact of a continuing professional development program
Vansteelandt, Iris; Mol, Suzanne E.; Vanderlinde, Ruben; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Van Keer, Hilde (Elsevier BV, 2020)As teachers’ reading motivation and self-efficacy for promoting reading motivation can be considered vital for their reading-oriented promotive teaching practices and students’ reading motivation, this study evaluated the ...