Varhaiskasvatuksen opettajien ammatillinen toimijuus ja laadukas pedagoginen toiminta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen
toimijuuden ilmenemistä sekä sitä rajoittavia ja edistäviä tekijöitä laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutuksessa. Pedagoginen toiminta on yksi laadukkaan
varhaiskasvatuksen ydintekijöistä ja ammatillisella toimijuudella kuvataan varhaiskasvatuksen opettajien mahdollisuuksia vaikuttaa työhön, kehittää työkäytäntöjä ja neuvotella ammatillisesta identiteetistään.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa
2020 varhaiskasvatuksen opettajille kohdennetulla sähköisellä kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 36 kappaletta ja ne muodostivat tutkimuksen aineiston.
Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa ja -lähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat ammatillisen toimijuuden ilmenevän työkäytäntöjen kehittämisenä sekä työssä vaikuttamisena. Työkäytäntöjen kehittäminen näkyi työkäytäntöjen uudistamisena ja erityisesti niihin osallistumisena, kuten pedagogisen keskustelun ylläpitona ja yhteistyön tekemisenä. Työssä vaikuttaminen esiintyi päätösten tekona ja kuulluksi tulemisena, kuten toiminnan suunnitteluna ja
näkökulmien sekä mielipiteiden arvostuksena. Tulosten mukaan samat tekijät
sekä rajoittivat että edistivät ammatillista toimijuutta. Näitä tekijöitä olivat sosiokulttuuriset olosuhteet, kuten aika ja henkilöstö sekä ammatillinen toimija
omalla osaamisellaan ja ammatillisen identiteetin neuvottelullaan.
Ammatillisen toimijuuden merkitys korostuu muutostilanteissa, joita on ollut viime vuosina varhaiskasvatuksessa runsaasti. Tutkimustuloksia voidaan
hyödyntää ammatillisen toimijuuden tukemisessa ja työyhteisön kehittämisessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
"Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Sutinen, Minttu; Härmä, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen ... -
Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa
Rutanen, Essi (2020)Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ...