dc.contributor.author | Sirén, Aino | |
dc.date.accessioned | 2020-12-18T08:26:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-18T08:26:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73330 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen
toimijuuden ilmenemistä sekä sitä rajoittavia ja edistäviä tekijöitä laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutuksessa. Pedagoginen toiminta on yksi laadukkaan
varhaiskasvatuksen ydintekijöistä ja ammatillisella toimijuudella kuvataan varhaiskasvatuksen opettajien mahdollisuuksia vaikuttaa työhön, kehittää työkäytäntöjä ja neuvotella ammatillisesta identiteetistään.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa
2020 varhaiskasvatuksen opettajille kohdennetulla sähköisellä kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 36 kappaletta ja ne muodostivat tutkimuksen aineiston.
Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa ja -lähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat ammatillisen toimijuuden ilmenevän työkäytäntöjen kehittämisenä sekä työssä vaikuttamisena. Työkäytäntöjen kehittäminen näkyi työkäytäntöjen uudistamisena ja erityisesti niihin osallistumisena, kuten pedagogisen keskustelun ylläpitona ja yhteistyön tekemisenä. Työssä vaikuttaminen esiintyi päätösten tekona ja kuulluksi tulemisena, kuten toiminnan suunnitteluna ja
näkökulmien sekä mielipiteiden arvostuksena. Tulosten mukaan samat tekijät
sekä rajoittivat että edistivät ammatillista toimijuutta. Näitä tekijöitä olivat sosiokulttuuriset olosuhteet, kuten aika ja henkilöstö sekä ammatillinen toimija
omalla osaamisellaan ja ammatillisen identiteetin neuvottelullaan.
Ammatillisen toimijuuden merkitys korostuu muutostilanteissa, joita on ollut viime vuosina varhaiskasvatuksessa runsaasti. Tutkimustuloksia voidaan
hyödyntää ammatillisen toimijuuden tukemisessa ja työyhteisön kehittämisessä. | fi |
dc.format.extent | 111 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ammatillinen toimijuus | |
dc.subject.other | laadukas pedagoginen toiminta | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien ammatillinen toimijuus ja laadukas pedagoginen toiminta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012187278 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |