"Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen kokema kiintymys lasta kohtaan on hyvin vähän tutkittu aihe. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tuoda lisätietoa toistaiseksi vähän tutkitusta aiheesta ja olla herättelemässä keskustelua kiintymyksen tarpeellisuudesta ja merkityksestä varhaiskasvatuksen opettajan työssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että kiintymyksen syntyyn vaikuttavia tekijöitä koetaan olevan lapsen piirteet, lapsen kasvussa tukeminen, yhdessä vietetty aika sekä vuorovaikutussuhteen laatu. Opettajat kuvaavat kiintymystä sen syntymisen kahtiajakoisuudella, vuorovaikutuksellisena kiintymyksenä sekä kiintymyksenä ammatillisuuden rajoissa. Kiintymyksen merkitystä kuvataan kolmen eri näkökulman kautta, joita ovat kiintymys työn merkityksellistäjänä, kiintymyksen merkitys lapsen kehitykselle sekä kiintymyksen välttämättömyys kasvatusalalla. Luopumisen kokemuksia puolestaan kuvataan ammatillisen otteen, tunteiden ilmenemisen ja käsittelemisen sekä opettaja-lapsisuhteen merkityksellisyyden kautta. Tämän tutkimuksen valossa kiintymys näyttäytyy merkityksellisenä varhaiskasvatuksen opettajan työssä ja sen koetaan vaikuttavan muun muassa työssä jaksamiseen ja oman työn arvostamiseen. Kiintymys nähtiin myös lapsen kannalta merkityksellisenä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se ei ole aivan mikä tahansa ihmissuhde" : luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Liukko, Sanni (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkimuksessa selvitettiin opettaja-oppilassuhteessa ... -
"Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
Miettinen, Veera; Oikarainen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä ja sen puutteesta opettaja-lapsisuhteessa. Kiintymystä erityisesti lasten näkökulmasta on tutkittu paljon, mutta ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.