Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorKarpio, Hanna
dc.date.accessioned2020-12-17T13:34:38Z
dc.date.available2020-12-17T13:34:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73309
dc.description.abstractVuonna 2008 Suomessa ilmestyi useita nuortenlehtiä, mutta vuoteen 2018 mennessä suuri osa niistä oli lakkautettu. Demi on erikoistapaus, sillä sitä on julkaistu vuodesta 1998 lähtien ja se ilmestyy edelleen myös printtilehtenä, vaikka on kehittynyt samalla kokonaiseksi mediakonseptiksi. Kansi on perinteisesti ollut painetun lehden käyntikortti, jossa sekä kuva että otsikot markkinoivat lehteä ja kertovat sen sisällöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoilla Demi-lehden kansijuttuja toteutettiin vuosina 2008 ja 2018. Laadullista tutkimusta varten haastateltiin Demissä näinä vuosina työskennelleitä art directoreita sekä lehden nykyistä päätoimittajaa. Lisävälineenä ja taustatutkimuksen roolissa käytettiin vuosien 2008 ja 2018 lehtivuosikertojen kansijuttujen luokittelua. Kansijuttujen toteutustavoista muodostettiin niitä kuvaavat pääkategoriat ja alaluokat, joihin jutut sijoitettiin. Kategorioiden yleisyyttä ja piirteitä vertailtiin vuosikertojen välillä. Lukijat ovat vuosien 2008 ja 2018 välillä vaihtuneet Y-sukupolvesta eli milleniaaleista Z-sukupolven edustajiksi. Vuonna 2018 sosiaalinen media oli tärkeä osa nuorten arkea, ja tutkimuksessa selvisi, että some on vaikuttanut kansijuttujen muuttumiseen. Lukijoiden pohjatiedot idoleistaan ovat paremmat kuin ennen, sillä julkkikset jakavat elämäänsä somessa. Tutkimuksessa havaittiin myös kansihenkilöiden kotimaistuneen. Tämä on vaikuttanut juttujen toteutusmahdollisuuksiin, sillä henkilöt voidaan haastatella ja kuvata itse. Tärkeässä roolissa Demi-median tekemisessä oli myös nuorten lukijoiden ja heidän kulttuurinsa tunteminen sekä aktiivinen osallistaminenfi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Semmost uniikkii sisältöö mitä se lukija ei saa muualta” : Demi-lehden kansijuttujen toteutustavat vuosina 2008 ja 2018
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012177255
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoaikakauslehdet
dc.subject.ysonuortenlehdet
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoz-sukupolvi
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot