”Semmost uniikkii sisältöö mitä se lukija ei saa muualta” : Demi-lehden kansijuttujen toteutustavat vuosina 2008 ja 2018
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vuonna 2008 Suomessa ilmestyi useita nuortenlehtiä, mutta vuoteen 2018 mennessä suuri osa niistä oli lakkautettu. Demi on erikoistapaus, sillä sitä on julkaistu vuodesta 1998 lähtien ja se ilmestyy edelleen myös printtilehtenä, vaikka on kehittynyt samalla kokonaiseksi mediakonseptiksi.
Kansi on perinteisesti ollut painetun lehden käyntikortti, jossa sekä kuva että otsikot markkinoivat lehteä ja kertovat sen sisällöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoilla Demi-lehden kansijuttuja toteutettiin vuosina 2008 ja 2018. Laadullista tutkimusta varten haastateltiin Demissä näinä vuosina työskennelleitä art directoreita sekä lehden nykyistä päätoimittajaa. Lisävälineenä ja taustatutkimuksen roolissa käytettiin vuosien 2008 ja 2018 lehtivuosikertojen kansijuttujen luokittelua. Kansijuttujen toteutustavoista muodostettiin niitä kuvaavat pääkategoriat ja alaluokat, joihin jutut sijoitettiin. Kategorioiden yleisyyttä ja piirteitä vertailtiin vuosikertojen välillä.
Lukijat ovat vuosien 2008 ja 2018 välillä vaihtuneet Y-sukupolvesta eli milleniaaleista Z-sukupolven edustajiksi. Vuonna 2018 sosiaalinen media oli tärkeä osa nuorten arkea, ja tutkimuksessa selvisi, että some on vaikuttanut kansijuttujen muuttumiseen. Lukijoiden pohjatiedot idoleistaan ovat paremmat kuin ennen, sillä julkkikset jakavat elämäänsä somessa. Tutkimuksessa havaittiin myös kansihenkilöiden kotimaistuneen. Tämä on vaikuttanut juttujen toteutusmahdollisuuksiin, sillä henkilöt voidaan haastatella ja kuvata itse. Tärkeässä roolissa Demi-median tekemisessä oli myös nuorten lukijoiden ja heidän kulttuurinsa tunteminen sekä aktiivinen osallistaminen
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Social media usage among generation Z in a sport event
Heiskanen, Elina (2022)Social media in today’s world continues to grow its popularity. Its use is no more limited to a specific time or place making it a new element in everything that we do. This Master’s Thesis examines social media use in a ... -
Trust but verify? : Examining the role of trust in institutions in the spread of unverified information on social media
van Zoonen, Ward; Luoma-aho, Vilma; Lievonen, Matias (Elsevier, 2024)This study aims to investigate the association between trust in institutions and the reasons for sharing unverified information on social media. Specifically, this study explores the role of perceived self-efficacy in ... -
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ... -
Streaming era digital media piracy : an integration of three theoretical perspectives
Riekkinen, Janne (University of Jyväskylä, 2018)Consumer digital piracy in media contexts is one of the most publicized adverse developments brought on by the Internet and digitization of data. Since the turn of the millennium, it has irrevocably changed the business ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.