”Semmost uniikkii sisältöö mitä se lukija ei saa muualta” : Demi-lehden kansijuttujen toteutustavat vuosina 2008 ja 2018

Abstract
Vuonna 2008 Suomessa ilmestyi useita nuortenlehtiä, mutta vuoteen 2018 mennessä suuri osa niistä oli lakkautettu. Demi on erikoistapaus, sillä sitä on julkaistu vuodesta 1998 lähtien ja se ilmestyy edelleen myös printtilehtenä, vaikka on kehittynyt samalla kokonaiseksi mediakonseptiksi. Kansi on perinteisesti ollut painetun lehden käyntikortti, jossa sekä kuva että otsikot markkinoivat lehteä ja kertovat sen sisällöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoilla Demi-lehden kansijuttuja toteutettiin vuosina 2008 ja 2018. Laadullista tutkimusta varten haastateltiin Demissä näinä vuosina työskennelleitä art directoreita sekä lehden nykyistä päätoimittajaa. Lisävälineenä ja taustatutkimuksen roolissa käytettiin vuosien 2008 ja 2018 lehtivuosikertojen kansijuttujen luokittelua. Kansijuttujen toteutustavoista muodostettiin niitä kuvaavat pääkategoriat ja alaluokat, joihin jutut sijoitettiin. Kategorioiden yleisyyttä ja piirteitä vertailtiin vuosikertojen välillä. Lukijat ovat vuosien 2008 ja 2018 välillä vaihtuneet Y-sukupolvesta eli milleniaaleista Z-sukupolven edustajiksi. Vuonna 2018 sosiaalinen media oli tärkeä osa nuorten arkea, ja tutkimuksessa selvisi, että some on vaikuttanut kansijuttujen muuttumiseen. Lukijoiden pohjatiedot idoleistaan ovat paremmat kuin ennen, sillä julkkikset jakavat elämäänsä somessa. Tutkimuksessa havaittiin myös kansihenkilöiden kotimaistuneen. Tämä on vaikuttanut juttujen toteutusmahdollisuuksiin, sillä henkilöt voidaan haastatella ja kuvata itse. Tärkeässä roolissa Demi-median tekemisessä oli myös nuorten lukijoiden ja heidän kulttuurinsa tunteminen sekä aktiivinen osallistaminen
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177255Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share