„Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Nykypäivänä ruoka ja ravitsemus kiinnostavat ja herättävät erilaisia tunteita aiempaa enemmän. Huomion kohteena on esimerkiksi ruoan alkuperä tai terveellisyys, ja aiheet ovat eri medioissa esillä tiuhaan. Tämä kehitys tarjoaa mahdollisuuksia myös suomalaisille elintarvikeyrityksille kansainvälisillä markkinoilla. Muun muassa Saksan rooli on Suomelle tärkeä, sillä se on viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaamme.
Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan, miten kaksi suomalaista elintarvikeyritystä markkinoivat tuotteitaan saksankielisillä verkkosivuillaan. Yrityksiksi valikoitui niiden vertailtavuuden ja kattavien saksankielisten verkkosivujen perusteella Suomisen Maito Oy tuotteellaan Jymy-jäätelö sekä Lappi-Hunaja Suomi (saksaksi Arktischer-Honig Finnland). Tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
• Millä tavalla ja minkä teemojen avulla Suomen imagoa välitetään valittujen suomalaisyritysten saksankielisillä verkkosivuilla?
• Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä löytyy tutkittavien yritysten verkkosivuilta tuotteiden suomalaisen alkuperän suhteen?
• Mitä stereotypioita Suomesta voidaan löytää tutkittavien yritysten verkkosivuilta?
Tärkeimpiä käsitteitä tutkimuskysymyksiä silmällä pitäen ovat imago, brändi sekä stereotypiat. Tutkimusmateriaali analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Kuckartzin (2018) mallin mukaan materiaalista rakennettiin induktiivisesti kategoriajärjestelmä. Tämän järjestelmän kuusi pääkategoriaa ovat suomalainen luonto, laatu, trendit, raaka-aineiden alkuperä, erikoisuudet sekä suomalaiset perinteet. Nämä kategoriat vastaavat samalla ensimmäiseen tutkimuskysymykseen.
Yritysten verkkosivuilla huomattiin yhtäläisyyksiä esimerkiksi rakenteen suhteen. Lisäksi suurin kategoria, suomalainen luonto, oli merkittävä tekijä molemmille yrityksille. Suurimmat erot löytyivät kategorioista trendit, raaka-aineiden alkuperä sekä kuvien merkityksestä, jotka olivat tärkeämmässä roolissa Suomisen Maito Oy:n sivuilla. Lappi-Hunaja Suomen sivuilla taas painottuivat erikoisuudet, suomalaiset perinteet sekä tuotteiden valmistus. Suurin osa stereotypioista, kuten metsä, harvaan asutut erämaat tai keskiyön aurinko sijoittui suomalainen luonto -kategoriaan. Muista Suomeen liittyvistä stereotypioista esiin nousivat sauna ja salmiakki.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The portrayals of women in advertisements and their brand-related impacts: A study in Vietnam
Nguyen, Chuong (2020)The liberation movement in the 1960s seeking equal rights, opportunities and freedom for women initiated the interests in gender stereotypes in advertising. Since then, the pursuit of gender equality for women in different ... -
Branding Finland on the Internet : images and stereotypes in Finland's tourism marketing
Winter, Carolin (2009) -
Zum Finnland-Bild in der deutschen Presse. Eine qualitative Analyse unter besonderer Berücksichtigung der Stereotype
Sorvisto-Santoro, Salla (Jyväskylän yliopisto, 2019)The roots of Finnish-German relations in politics, trade, science and culture go far back to the past. Even today, Germany's importance as Finland's most important export and import partner provides the basis for regular ... -
Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
Käppi, Aini (2018)Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, ... -
„Eine Million Arten, einen Ork zu schlachten“ : zur Rezeption der Hobbit-Verfilmung als Action-Abenteuer-Film in Finnland und Deutschland
Schuchmann, Marianna (2018)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan kansainvälisen World Hobbit Projectin (WHP) suomalaisten ja saksalaisten vastaajien mielipiteitä Peter Jacksonin Hobitti-trilogiaan toimintaseikkailuelokuvana. Tutkimuksen ...