Show simple item record

dc.contributor.authorPaajanen, Aino
dc.date.accessioned2020-12-17T12:16:45Z
dc.date.available2020-12-17T12:16:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73303
dc.description.abstractNykypäivänä ruoka ja ravitsemus kiinnostavat ja herättävät erilaisia tunteita aiempaa enemmän. Huomion kohteena on esimerkiksi ruoan alkuperä tai terveellisyys, ja aiheet ovat eri medioissa esillä tiuhaan. Tämä kehitys tarjoaa mahdollisuuksia myös suomalaisille elintarvikeyrityksille kansainvälisillä markkinoilla. Muun muassa Saksan rooli on Suomelle tärkeä, sillä se on viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaamme. Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan, miten kaksi suomalaista elintarvikeyritystä markkinoivat tuotteitaan saksankielisillä verkkosivuillaan. Yrityksiksi valikoitui niiden vertailtavuuden ja kattavien saksankielisten verkkosivujen perusteella Suomisen Maito Oy tuotteellaan Jymy-jäätelö sekä Lappi-Hunaja Suomi (saksaksi Arktischer-Honig Finnland). Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: • Millä tavalla ja minkä teemojen avulla Suomen imagoa välitetään valittujen suomalaisyritysten saksankielisillä verkkosivuilla? • Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä löytyy tutkittavien yritysten verkkosivuilta tuotteiden suomalaisen alkuperän suhteen? • Mitä stereotypioita Suomesta voidaan löytää tutkittavien yritysten verkkosivuilta? Tärkeimpiä käsitteitä tutkimuskysymyksiä silmällä pitäen ovat imago, brändi sekä stereotypiat. Tutkimusmateriaali analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Kuckartzin (2018) mallin mukaan materiaalista rakennettiin induktiivisesti kategoriajärjestelmä. Tämän järjestelmän kuusi pääkategoriaa ovat suomalainen luonto, laatu, trendit, raaka-aineiden alkuperä, erikoisuudet sekä suomalaiset perinteet. Nämä kategoriat vastaavat samalla ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Yritysten verkkosivuilla huomattiin yhtäläisyyksiä esimerkiksi rakenteen suhteen. Lisäksi suurin kategoria, suomalainen luonto, oli merkittävä tekijä molemmille yrityksille. Suurimmat erot löytyivät kategorioista trendit, raaka-aineiden alkuperä sekä kuvien merkityksestä, jotka olivat tärkeämmässä roolissa Suomisen Maito Oy:n sivuilla. Lappi-Hunaja Suomen sivuilla taas painottuivat erikoisuudet, suomalaiset perinteet sekä tuotteiden valmistus. Suurin osa stereotypioista, kuten metsä, harvaan asutut erämaat tai keskiyön aurinko sijoittui suomalainen luonto -kategoriaan. Muista Suomeen liittyvistä stereotypioista esiin nousivat sauna ja salmiakki.fi
dc.format.extent68
dc.language.isode
dc.subject.otherImage
dc.subject.otherStereotype
dc.subject.otherqualitative Inhaltsanalyse
dc.subject.otherinterkulturelles Marketing
dc.title„Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012177249
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysokulttuurienvälisyys
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysostereotypiat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record