„Eine Million Arten, einen Ork zu schlachten“ : zur Rezeption der Hobbit-Verfilmung als Action-Abenteuer-Film in Finnland und Deutschland
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan kansainvälisen World Hobbit Projectin (WHP) suomalaisten ja saksalaisten vastaajien mielipiteitä Peter Jacksonin Hobitti-trilogiaan toimintaseikkailuelokuvana. Tutkimuksen
kysymyksenasettelu pohjautuu huomioon siitä, että suomalaiset vastaajat pitivät Hobitti-elokuvia poikkeuksellisen usein toimintaseikkailuina verrattuna muuhun WHP:n aineistoon. Tämän takia on mielenkiintoista tutkia, onko
suomalaisten vastaanoton tapa myös laadullisesti tarkasteltuna poikkeuksellinen. Vertailupariksi on tässä työssä otettu Saksa tutkijan kielitaidon ja vertailukelpoisen vastausmäärän perusteella. Tutkimuksessa tehdään laadullista sisällönanalyysiä WHP:n kyselylomakkeen kysymyksen Q6 Voitko täsmentää, miksi valitsit juuri nuo termit kohdissa 4 ja 5? avoimista vastauksista, joissa perustellaan aikaisemmissa kohdissa tehtyjä valintoja siitä, minkä tyyppisinä elokuvina vastaajat Hobitti-elokuvia pitävät. Aineisto on rajattu niihin vastaajiin, jotka ovat valinneet elokuvien tyypiksi toimintaseikkailun ja niihin näiden vastaajien vastauksiin, joissa toimintaa tai toimintaseikkailua kommentoidaan eksplisiittisesti. Analyysin avulla vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1) Millaista Hobitti-Trilogian arvottamista toimintaseikkailu-termin valitseminen implikoi tai osoittaa?
2) Miten toimintaseikkailugenreä arvotetaan eri toimintaan liittyvissä puhetavoissa Hobitin kontekstissa?
3) Millaisia eroja ja samankaltaisuuksia voidaan löytää suomalaisten ja saksalaisten käsityksistä toimintaseikkailugenrestä ja Hobitti-elokuvien vastaanotosta toimintaseikkailuelokuvina?
Hobitti-trilogian kontekstissa erityisen mielenkiintoista on kritiikki, jota toimintaseikkailu-termin valinnan kautta halutaan ilmaista, koska elokuviin oltiin keskimäärin melko pettyneitä. Onkin mielenkiintoista tutkia, johtuuko
negatiivinen suhtautuminen elokuviin genreen liittyvistä odotuksista, joita elokuvatrilogia ei täyttänyt, ja siten mahdollisesti vastaajien odotushorisontin ja elokuvien kohtaamattomuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on
täten osoittaa, että genreen liittyvät odotukset voivat vaikuttaa elokuvan vastaanottoon etenkin elokuva-adaptaation kontekstissa. Lisäksi tarkastellaan, onko nykyajan Hollywood-elokuville tyypillinen toimintapainotteisuus
vastaajien mielestä hyvä vai huono asia.
Tutkimuksessa selvisi, että saksalaisten ja suomalaisten reaktioissa Hobitti-trilogiaan toimintaseikkailuna ei juuri ollut eroja. Sitä vastoin trilogia on vastaanotettu hyvin monella tapaa toimintaseikkailugenren kontekstissa.
Vähemmistön mielestä elokuvat olivat nimenomaan hyviä tomintansa ansiosta, kun taas enemmistöllä oli erilaisia näkemyksiä siitä, millä tavalla toiminta vaikutti ennen kaikkea adaptaation epäonnistumiseen, vaikka elokuvat
olivatkin ihan hyviä genressään. Toimintaseikkailugenreä ei täten itsessään pidetty negatiivisena ominaisuutena, vaan sitä, että Hobitti-trilogia oli redusoitunut stereotyyppiseksi Hollywood-toimintapläjäykseksi.
Tutkimuksen johtopäätöksissä täytyy ottaa huomioon, että WHP:n vastaajat ovat pitkälti faneja tai muuten Hobitin tai Tolkienin muun tuotannon kanssa keskimääräistä enemmän tekemisissä olevia henkilöitä. Tämän vuoksi
tutkimuksen tulokset täytyy suhteuttaa siihen tosiasiaan, että vahva yhteys alkuperäisteokseen vaikuttaa merkittävästi elokuvaan liittyviin odotuksiin ja samalla vastaanottoon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Zur Figurenrezeption der Fernsehserie Game of Thrones : Empirische Untersuchung anhand der Antworten aus Deutschland im Rahmen einer internationalen Umfrage
Gruborovics, Réka (2019)George R. R. Martinin kirjasarjaan perustuva, viime vuosikymmenen yhtenä menestyksekkäimpänä televisiosarjana tunnettu Game of Thrones oli kansainvälisen Game of Thrones Research Projectin (GOTRP) tutkimuskohteena vuosina ... -
The World Hobbit Project in Finland : Audience responses and transmedial user practices
Koistinen, Aino-Kaisa; Ruotsalainen, Maria; Välisalo, Tanja (University of Wales, 2016)This article examines audience engagement with The Hobbit fantasy film trilogy as a participatory and transmedial experience. To do so, we use the data collected by The World Hobbit Project in order to investigate the ... -
“I’m just being a difficult LoTR hardcore fan” : Tolkien Fans’ Actions and Reactions to Peter Jackson’s The Hobbit Trilogy
Siikilä-Laitila, Minna (FINFAR - Suomen science fiction- ja fantasiatutkimuksen seura, 2022)Peter Jackson’s The Hobbit trilogy has been debated and discussed widely. Fans of J.R.R. Tolkien have had strong opinions about the films, and I believe that their online conversations about the movies call for a closer ... -
Viewing Sexual Violence : Audience Responses to Game of Thrones
Korhonen, Venla; Koistinen, Aino-Kaisa; Korpua, Jyrki; Välisalo, Tanja (University of Wales press, 2024)In this article, we examine audience responses to representations of sexual violence in the fantasy television series Game of Thrones (GoT, 2011–2019) by analysing online survey data gathered by the international Game of ... -
Audience experience of commercial videos and feature length films : are they universal or culturally mediated?
Cañas-Bajo, Jose (University of Jyväskylä, 2017)Audiovisual contents constitute one of the most common ways of communicating information. However, audiovisual products are difficult to study because they integrate a lot of complex communication and artistic elements. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.