Ripeyttä, luottamusta ja yhteistä tahtotilaa : asiakasosallisuus ja moniammatillinen yhteistyö ankkuritoiminnan ytimessä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maisterintutkielmani tarkoituksena on tarkastella ankkuritoiminnan keskeisten kulmakivien,
asiakasosallisuuden ja moniammatillisen yhteistyön toteutumista käytännön tasolla
työntekijänäkökulmasta. Ankkuritoiminta pyrkii moniammatillisen tiimin voimin tehostamaan
alaikäisten hyvinvointia muun muassa ehkäisemällä nuorisorikollisuutta. Nuorten ja perheiden
ongelmien ollessa nykyaikana entistä monimuotoisempia, ankkurin kaltaiselle työskentelylle on
kysyntää. Näin ollen sen toimivuudesta on tärkeää kerätä ajankohtaista informaatiota, mikä lisää
tietoutta toimintamallin olemassaolosta sekä perustelee sen yhteiskunnallista tarpeellisuutta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu asiakasosallisuuteen ja moniammatillisuuteen
liittyvästä teoreettisesta keskustelusta. Näiden kahden periaatteen käytännön toteutumista on
tarkasteltu internet-kyselyillä kerättyä tutkimusaineistoa hyödyntäen. Kyselyiden kohderyhmänä
olivat erään suomalaisen keskisuuren paikkakunnan ankkuritiimin, lastensuojelun ja poliisiaseman
työntekijät. Ankkurityöskentelyyn osallistuu useasti ammattilaisia ankkuritiimin lisäksi myös eri
yhteistyötahoista, joten heidänkin näkökantansa ovat tutkimuksessa olennaisia. Tutkimusaineisto on
analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin käyttäen apuna kolmea pääteemaa
asiakasosallisuudesta, moniammatillisesta ankkuriyhteistyöstä ja moniammatillisen yhteistyön
synnyttämistä hyödyistä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Miten asiakasosallisuus toteutuu
ankkuritoiminnassa? 2) Mistä moniammatillinen ankkuriyhteistyö rakentuu?
Tulosten perusteella asiakasnuorten äänen kuulemista pidetään tärkeänä osana ankkuritapaamista:
nuorelle tarjotaan omia puheenvuoroja ja hänen näkemyksilleen annetaan painoarvoa. Nuoren
osallistumisen taso vaihtelee sen mukaisesti, millainen asia on käsitteillä ja minkälainen
vuorovaikutus tuntuu hänelle itselleen luontaiselta. Suurimmaksi osaksi nuoret ovat
vastaanottavaisia ja jättävät vain harvoin käyttämättä heille varatun tapaamisajan. Myös tapaamisiin
osallistuvat vanhemmat saavat ankkuritapaamisista tärkeää tukea omaan kasvatustyöhönsä ja
ajoittain oivaltavat tapaamisen puitteissa omiakin henkilökohtaisia palveluntarpeitaan. Vanhempien
asennoituminen ankkurityöskentelyyn on pääosin positiivista ja avunsaantia arvostavaa.
Moniammatillisen ankkuriyhteistyön rakennusaineiksi nousevat tulosten pohjalta ammattilaisten
selkeät roolijaot, toisten asiantuntijuuden kunnioittaminen, avoimuus, luottamus, monialainen
esimiestyö ja yhteisesti jaettu tahtotila. On tärkeää, että kukin yhteistyöhön osallistuva ammattilainen
tuntee oman tehtävänsä ja arvostaa muidenkin työpanosta. Yhteistyön toimivuutta lisäävät myös
säännöllinen yhteydenpito, työntekijöiden tuttavallisuus ja avoin ilmapiiri. Etenkin lastensuojelun ja
ankkuritiimin yhteistyö vaikuttaa tulosten pohjalta tiiviiltä, mikä korostaa ankkuritoiminnan asemaa
lastensuojelun kaltaisten yhteistyötahojen arvokkaana tukijana: ankkuriyhteistyön tehostaessa
ammattilaisten välistä vuorovaikutusta sen on mahdollista vähentää päällekkäistä työntekoa ja
säästää olennaisesti niin työntekijöiden voimavaroja kuin kuntien taloudellisia resurssejakin.
...
The purpose of this study is to find out how the two most important theoretical principles of the
Anchor-model, customer involvement and multi-professional cooperation, are executed from the
viewpoint of the professionals taking part in Anchor work. The main goal of the Anchor-model is to
prevent juvenile delinquency, domestic violence, and social exclusion. Anchor work is operated by
multi-professional teams, which consist of professionals from the police, social services, health
services and youth services. Nowadays people’s problems are becoming more and more versatile,
which is why it is important to invest in multi-professional models like Anchor work also in the
future.
The theoretical base of the study consists of customer involvement and multi-professional
cooperation. The data was collected from one Finnish medium-sized city by using electronic
questionnaires. The questionnaires were sent to one Anchor team and the employees of child welfare
and police. The method used for the analysis is content based with the main themes of customer
involvement, multi-professional cooperation, and the benefits of multi-professional cooperation. The
research questions that this study seeks to answer are as follows: 1) How is customer involvement
executed in Anchor work? 2) Which are the main factors of multi-professional cooperation in Anchor
work?
The results suggest that the employees participating in Anchor work find it extremely important to
give their young customers a chance to present their own thoughts and opinions. Most of the
customers are willing to cooperate with the Anchor team although the communication with the
team’s professionals can be difficult and unnatural for some of them. It is rarely seen that a customer
does not show up for his meeting with the Anchor team. In addition to the young customers, the
Anchor team also aims to support their customers’ parents by helping them cope with their own
personal issues that can affect their ability to take care of their children. Parents generally respect the
help they receive.
According to the results, the most important factors of multi-professional cooperation are a clear
division of professional roles, open and trustful working environment, multi-professional leadership,
and commonly shared goals. It is beneficial that the employees are familiar with each other and
communicate regularly. Especially the communication between the employees of child welfare and
the Anchor team seems to be quite intense, which highlights the supportive role of the Anchor-model
from the viewpoint of child welfare. The results indicate that multi-professional cooperation is
overall a great way to strengthen the bonds between employees, which makes it easier to provide
more efficient services especially for younger customers.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
Laukka, Outi; Turpeinen, Jutta (2022)Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen ... -
Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
Hyytiäinen, Sanni; Chafagi, Jasmin (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta ... -
Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
Laitinen, Sanna (2014)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli kuvata moniammatillista yhteistyötä ja työparityöskentelyä aikuislukiokontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan käsityksiä ja ... -
Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
Frauenknecht, Alice; Lappeteläinen, Tatu (2022)Opettaja tasapainoilee päivittäin erilaisten työn vaatimusten ja työn voimavarojen välillä. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen yhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.