Show simple item record

dc.contributor.advisorPulkkinen, Mirja
dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorHelin, Jaakko
dc.date.accessioned2020-12-16T06:42:44Z
dc.date.available2020-12-16T06:42:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73226
dc.description.abstractDigitaalinen liiketoiminta kehittyy jatkuvasti rajun kilpailullisen ympäristön takia. Muutokset ja nopea reagointi niihin ovat kriittisiä tekijöitä yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisen kannalta. Tavoitteena kehityksellä on toimintojen tehostaminen, nopeuttaminen ja niiden toteuttaminen jatkuvasti kustannustehokkaammin. Yritykset hakevatkin tietojärjestelmistä apua markkinoiden luomiin haasteisiin ja tämä selittää toiminnanohjausjärjestelmien kysynnän ja yleistymisen. Pärjääminen kilpailussa on pitkälti kiinni kyvykkyydestä tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä oikeaan aikaan. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmän muodostamaa käyttökokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä loppukäyttäjän näkökulmasta. Käyttäjällä on kuitenkin kriittisin osuus toiminnanohjausjärjestelmän kannalta ja käyttäjä määrittelee pitkälti toiminnanohjausjärjestelmän avulla saavutettavan todellisen hyödyn. Mikäli järjestelmää ei haluta tai osata käyttää oikein, ei se voi tuottaa haluttuja lopputuloksia organisaatiolle. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, onko käyttökokemuksen mittaaminen mahdollista käyttäen UTAUT-mallin (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) pohjalta johdettua tutkimusmallia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja varsinainen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka lähetettiin kohdeyrityksen koko henkilöstölle. Verkkokysely oli auki 13 päivää, jonka aikana vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 147 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli 18 kappaletta Likertin asteikolla muotoiltua monivalintakysymystä ja viisi kysymystä koskien käyttäjien demografisia tietoja, kuten ikää, sukupuolta ja koulutustaustaa. Tutkimuksessa löydettiin erittäin merkitsevä vaikutus käyttäjien kokemasta suorituskyvystä ja sosiaalisesta vaikutuksesta käyttäjille muodostuneeseen käyttökokemukseen. Kahden muun mallin päätekijän vaivattomuuden ja mahdollistavien olosuhteiden osalta käyttökokemukseen ei voitu todeta tilastollisesti merkitsevää vaikutusta.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherERP
dc.subject.otherkäyttöaikomus
dc.subject.otherUTAUT
dc.titleToiminnanohjausjärjestelmän käyttökokemuksen muodostumiseen vaikuttavat tekijät, loppukäyttäjän näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012167171
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotoiminnanohjausjärjestelmät
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoloppukäyttäjät
dc.subject.ysokäyttäjät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record