Toiminnanohjausjärjestelmän käyttökokemuksen muodostumiseen vaikuttavat tekijät, loppukäyttäjän näkökulmasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitaalinen liiketoiminta kehittyy jatkuvasti rajun kilpailullisen ympäristön takia. Muutokset ja nopea reagointi niihin ovat kriittisiä tekijöitä yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisen kannalta. Tavoitteena kehityksellä on toimintojen tehostaminen, nopeuttaminen ja niiden toteuttaminen jatkuvasti kustannustehokkaammin. Yritykset hakevatkin tietojärjestelmistä apua markkinoiden luomiin haasteisiin ja tämä selittää toiminnanohjausjärjestelmien kysynnän ja yleistymisen. Pärjääminen kilpailussa on pitkälti kiinni kyvykkyydestä tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä oikeaan aikaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmän muodostamaa käyttökokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä loppukäyttäjän näkökulmasta. Käyttäjällä on kuitenkin kriittisin osuus toiminnanohjausjärjestelmän kannalta ja käyttäjä määrittelee pitkälti toiminnanohjausjärjestelmän avulla saavutettavan todellisen hyödyn. Mikäli järjestelmää ei haluta tai osata käyttää oikein, ei se voi tuottaa haluttuja lopputuloksia organisaatiolle. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, onko käyttökokemuksen mittaaminen mahdollista käyttäen UTAUT-mallin (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) pohjalta johdettua tutkimusmallia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja varsinainen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka lähetettiin kohdeyrityksen koko henkilöstölle. Verkkokysely oli auki 13 päivää, jonka aikana vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 147 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli 18 kappaletta Likertin asteikolla muotoiltua monivalintakysymystä ja viisi kysymystä koskien käyttäjien demografisia tietoja, kuten ikää, sukupuolta ja koulutustaustaa.
Tutkimuksessa löydettiin erittäin merkitsevä vaikutus käyttäjien kokemasta suorituskyvystä ja sosiaalisesta vaikutuksesta käyttäjille muodostuneeseen käyttökokemukseen. Kahden muun mallin päätekijän vaivattomuuden ja mahdollistavien olosuhteiden osalta käyttökokemukseen ei voitu todeta tilastollisesti merkitsevää vaikutusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ylläpitovaiheen jatkuva toimitus ja teknostressi loppukäyttäjän näkökulmasta
Kuosmanen, Tanja (2021)Digitalisaatio on tuonut teknologian työpaikoilla osaksi arkea ja teknologian tarkoitus on tukea organisaatioiden prosesseja työn tehostamiseksi. Lisäksi organisaatioissa on jatkuva tarve kehittymiselle, joka luo tarpeen ... -
Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
Kuosmanen, Tanja (2023)Lähes jokainen käyttää työssään nykyään jonkinlaista sähköistä tietojärjestelmää, joiden ajatellaan tehostavan työn tekemistä. Kuitenkin digitalisaatio luo tilanteen, jossa järjestelmät vanhenevat nopeasti, eli niiden ... -
Toiminnanohjausjärjestelmien käyttäjien järjestelmän käyttö ja arvon tunnistaminen
Markkanen, Eemeli (2023)Tutkielma toiminnanohjausjärjestelmien loppukäyttäjien järjestelmän käytöstä ja eri käyttäjäryhmien välisistä suhteista arvon ja järjestelmän kokonaisuuden ymmärtämiseen löysi vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimus ... -
Intentiolähtöinen lähestymistapa käytettävyyttä koskevien vaatimusten määrittelyyn : kuluttajamarkkinoille suunnatun innovatiivisen ohjelmistotuotteen vuorovaikutussuunnittelu
Lamminen, Juha (University of Jyväskylä, 2012) -
End Users’ Perspective of Performance Issues in Google Play Store Reviews
Noor, Anam; Mehmood, Muhammad Daniyal; Das, Teerath (Springer International Publishing, 2022)The success of mobile applications is closely tied to their performance which shapes the user experience and satisfaction. Most users often delete mobile apps from their devices due to poor performance indicating a mobile ...