Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, mutta näiden huolenaiheiden vieminen käytäntöön on koettu hankalaksi. Samaan aikaan verkkokauppa on kasvanut ja luonut kuluttajille uusia mahdollisuuksia etsiä tietoa ja tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä.
Tämä tutkimus on rajattu käsittelemään vaateteollisuutta, jonka aiheuttamiin ympäristöriskeihin on alettu kiinnittää huomiota enenevissä määrin. Monet yritykset pyrkivät noudattamaan erilaisia vastuullisuusperiaatteita niin raaka-aineiden kuin tuotannon ja varastoinnin suhteen.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin ymmärrys ostopäätösprosessin eri vaiheista, vastuullisesta kuluttamisesta ja verkkokaupasta. Kirjallisuuskatsauk-sen pohjalta kehitettiin myös tutkimuksen teoreettinen viitekehys tutkimuksen empiiristä osuutta varten. Tutkimuksen empiirinen osuus koostui kymmenestä teemahaastattelusta, joissa tutkittiin kuluttajan vastuullisuutta sekä ostopäätösten tekoa verkkokauppaympäristössä. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastattelujen avulla ja empiiristä aineistoa tulkittiin teemoittelun avulla.
Merkittävimmät vastuulliseen kuluttamiseen liittyvät ongelmat liittyvät kuluttajien tietämyksen puutteeseen, informaation puutteeseen sekä vastuullisesti tuotettujen tuotteiden heikkoon tarjontaan. Perinteisiin kivijalkamyymälöihin verrattuna sähköiset kaupankäyntipaikat tarjoavat kuluttajille entistä laajemman tuotevalikoiman, enemmän tuotetietoja ja informaatiota. Verkkokauppaympäristö tarjoaa siis helpotusta useisiin vastuulliseen kuluttamiseen liittyviin haasteisiin ja esteisiin. Samalla verkkokaupat ovat kuitenkin synnyttäneet uusia haasteita ja ympäristöhaittoja lisäämällä rahtiliikennettä ja postin kuormaa sekä vaikuttamalla kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
Lahti, Vilma (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ... -
Vastuullinen kulutus digitaalisessa ostoympäristössä
Luhtanen, Venla (2021)Digitaalisten ostoympäristöjen suosio on kasvussa, kuten myös kuluttajien tarve huomioida vastuullisuus osana kulutuspäätöksiä. Tämän tutkielman tavoite oli selvittää, kuinka vastuullinen kuluttajakäyttäytyminen ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
Ryyppö, Aleksi (2023)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee lihantuottajien vastuullisuusviestinnän roolia nuorten aikuisten ostopäätöksenteossa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten vastuullisuusviestintä vaikuttaa ... -
What Prevents Consumers from Making Responsible Online Purchases?
Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Frank, Lauri (University of Maribor, 2023)The objective of this qualitative study is to examine and describe what prevents consumers from making responsible online purchases. The data were collected during February and March 2023 with an online survey. The data ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.