Vastuullinen kulutus digitaalisessa ostoympäristössä
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitaalisten ostoympäristöjen suosio on kasvussa, kuten myös kuluttajien tarve huomioida vastuullisuus osana kulutuspäätöksiä. Tämän tutkielman tavoite oli selvittää, kuinka vastuullinen kuluttajakäyttäytyminen ilmenee digitaalisissa ostoympäristöissä. Vastuullisella kulutuksella tarkoitetaan tässä tutkielmassa kulutusta, jolla pyritään optimoimaan kulutuksen sosiaaliset-, taloudelliset- ja ympäristölliset vaikutukset, jotta mahdollistetaan resurssien riittävyys tulevaisuudessa. Vastuullista kulutusta tutkittiin kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkielman kirjallisuuskatsaus käsitteli vastuullisen kulutuksen luonnetta, kuluttajan ostopäätösprosessia digitaalisessa ostoympäristössä sekä ostomotivaatioita. Tutkielman teoreettinen viitekehys ja pohja empiiriselle tutkimukselle kehitettiin kirjallisuuskatsauksen löydösten avulla. Empiirinen tutkimus toteutettiin fenomenografisena haastattelututkimuksena. Empiirisen tutkimuksen avulla kerättiin tietoa vastuullisesta ostopäätöksestä digitaalisessa ostoympäristössä, joka rajattiin koskemaan muodin verkkokauppaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui yhdeksän vastuullista kuluttajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkielman löydökset esittävät alustavaa tietoa siitä, kuinka vastuulliset kuluttajat kuluttavat digitaalisissa ostoympäristöissä. Empiirisen tutkimuksen keskeisimmät löydökset koostuivat vastuullisen kulutuksen luonteesta ja ostopäätösprosessin vaiheista. Vastuulliset kuluttajat kuluttavat digitaalisessa ostoympäristössä valikoiden tarkkaan verkkokaupan, ostaen tuotteet rationaalisesti ja välttäen turhaa tilaamista verkkokaupasta. Kulutuksen luonne näyttäytyi utilitaristisena, mutta viitteitä havaittiin myös hedonistisesta kulutuksesta. Ostopäätöksessä painotettiin tuotteen materiaalia, vastuullisuutta, ulkonäköä, hintaa ja ostotarpeen tarpeellisuutta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia kulutustutkimuksia vastuullisesta kulutuksesta, sekä esittävät uutta ymmärrystä vastuullisen kulutuksen luonteesta digitaalisissa ympäristöissä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
Lahti, Vilma (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ... -
Barriers to Responsible Consumption in e-Commerce : Evidence from Fashion Shoppers
Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus; Oona-Iina Hyvönen (University of Maribor, 2021)This qualitative study investigates the barriers to responsible consumption in e-commerce from the online shoppers’ viewpoint. The purpose of the study is to increase our understanding of what prevents young adults from ... -
The role of sustainability in online customer experiences : a qualitative study on female fashion shoppers
Holkkola, Matilda; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina; Paananen, Tiina; Luhtanen, Venla (Association for Information Systems, 2022)This qualitative study aims to understand sustainability’s role in responsible consumers’ Online Customer Experiences (OCEs). In this study, we focus on female fashion shoppers, and study three dimensions of their OCE: ...