University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vastuullinen kulutus digitaalisessa ostoympäristössä

Icon
1.0Mb

Authors
Luhtanen, Venla
Date
2021
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Digitaalisten ostoympäristöjen suosio on kasvussa, kuten myös kuluttajien tarve huomioida vastuullisuus osana kulutuspäätöksiä. Tämän tutkielman tavoite oli selvittää, kuinka vastuullinen kuluttajakäyttäytyminen ilmenee digitaalisissa ostoympäristöissä. Vastuullisella kulutuksella tarkoitetaan tässä tutkielmassa kulutusta, jolla pyritään optimoimaan kulutuksen sosiaaliset-, taloudelliset- ja ympäristölliset vaikutukset, jotta mahdollistetaan resurssien riittävyys tulevaisuudessa. Vastuullista kulutusta tutkittiin kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkielman kirjallisuuskatsaus käsitteli vastuullisen kulutuksen luonnetta, kuluttajan ostopäätösprosessia digitaalisessa ostoympäristössä sekä ostomotivaatioita. Tutkielman teoreettinen viitekehys ja pohja empiiriselle tutkimukselle kehitettiin kirjallisuuskatsauksen löydösten avulla. Empiirinen tutkimus toteutettiin fenomenografisena haastattelututkimuksena. Empiirisen tutkimuksen avulla kerättiin tietoa vastuullisesta ostopäätöksestä digitaalisessa ostoympäristössä, joka rajattiin koskemaan muodin verkkokauppaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui yhdeksän vastuullista kuluttajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkielman löydökset esittävät alustavaa tietoa siitä, kuinka vastuulliset kuluttajat kuluttavat digitaalisissa ostoympäristöissä. Empiirisen tutkimuksen keskeisimmät löydökset koostuivat vastuullisen kulutuksen luonteesta ja ostopäätösprosessin vaiheista. Vastuulliset kuluttajat kuluttavat digitaalisessa ostoympäristössä valikoiden tarkkaan verkkokaupan, ostaen tuotteet rationaalisesti ja välttäen turhaa tilaamista verkkokaupasta. Kulutuksen luonne näyttäytyi utilitaristisena, mutta viitteitä havaittiin myös hedonistisesta kulutuksesta. Ostopäätöksessä painotettiin tuotteen materiaalia, vastuullisuutta, ulkonäköä, hintaa ja ostotarpeen tarpeellisuutta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia kulutustutkimuksia vastuullisesta kulutuksesta, sekä esittävät uutta ymmärrystä vastuullisen kulutuksen luonteesta digitaalisissa ympäristöissä. ...
Keywords
vastuullinen kulutus digitaalinen ostoympäristö ostopäätösprosessi vastuullisuus kuluttajakäyttäytyminen ostopäätökset verkkokauppa
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104202426

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa 

    Hyvönen, Oona (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa 

    Vuolle, Niko (2019)
    Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ...
  • Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä 

    Lahti, Vilma (2021)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ...
  • Barriers to Responsible Consumption in e-Commerce : Evidence from Fashion Shoppers 

    Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus; Oona-Iina Hyvönen (University of Maribor, 2021)
    This qualitative study investigates the barriers to responsible consumption in e-commerce from the online shoppers’ viewpoint. The purpose of the study is to increase our understanding of what prevents young adults from ...
  • Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen 

    Jussila, Jenni (2020)
    Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre