Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan etäopetuksen elementtejä tavoitteena suunnitella niiden pohjalta etäopetusohjeistus erään alakoulun erityisopetuksen käyttöön. Tutkimuksen kohteena on edellä mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden etäopetus keväältä 2020 sekä tutkimuskirjallisuutta etäopetuksesta.
Tutkimus on laadullinen kehittämistutkimus, johon sisältyy kaksi sykliä. Ensimmäinen sykli sisältää ongelma-analyysin kokonaisuudessaan, mikä koostuu kevään 2020 etäopetuksen reflektoinnista, etäopetustutkimuskirjallisuuden teoria-aineksesta ja teemahaastatteluaineistosta sisällönanalyyseineen. Toinen sykli sisältää etäopetusohjeistuksen ensimmäisen luonnoksen, moniammatillisen opetustiimin palautteen luonnoksesta sekä valmiin etäopetusohjeistuksen. Haastatteluaineisto koostuu kevään 2020 etäopetukseen liittyneiden henkilöiden teemahaastatteluista, joita on yhteensä 13.
Ensimmäisen ja toisen syklin aineistoista etsittiin ja löydettiin toteutuneen etäopetuksen onnistuneita ja kehitettäviä elementtejä. Onnistuneiksi elementeiksi nousivat yhteistyö, yksilöllinen opetusmateriaali ja lukujärjestys. Kehitettäviä elementtejä olivat etäopetuksen koordinointi ja ohjeistus, työroolien selkeyttäminen, koulutus ja välineet. Lisäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi esille vuorovaikutus ja etäopetuspedagogiikan tärkeys etäopetuksessa. Etäopetusohjeistus on suunniteltu vuorovaikutukselliseksi niin opetuksen kuin yhteistyön osalta. Ohjeistuksessa suositellaan selkeää struktuuria luku-järjestykseen sekä vuorottelua synkronisen (Zoom-sovellus) ja asynkronisen opetuksen välillä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ... -
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ... -
Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Karjalainen, Laura (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ... -
"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
Kinnari, Siiri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä ... -
Sosiaalityöntekijän asiantuntijuus erityisen huolenpidon prosessissa
Manninen, Miia (2024)Tutkin maisterintutkielmassani lastensuojelulain mukaisen rajoitustoimenpiteen erityisen huolenpidon ja siihen liittyvän päätöksenteon asiantuntijuuden jäsentymistä lastensuojelun sijaishuollon sosiaalityöntekijän näkökulmasta. ...