dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Hyötylä, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T06:32:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T06:32:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73080 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan etäopetuksen elementtejä tavoitteena suunnitella niiden pohjalta etäopetusohjeistus erään alakoulun erityisopetuksen käyttöön. Tutkimuksen kohteena on edellä mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden etäopetus keväältä 2020 sekä tutkimuskirjallisuutta etäopetuksesta.
Tutkimus on laadullinen kehittämistutkimus, johon sisältyy kaksi sykliä. Ensimmäinen sykli sisältää ongelma-analyysin kokonaisuudessaan, mikä koostuu kevään 2020 etäopetuksen reflektoinnista, etäopetustutkimuskirjallisuuden teoria-aineksesta ja teemahaastatteluaineistosta sisällönanalyyseineen. Toinen sykli sisältää etäopetusohjeistuksen ensimmäisen luonnoksen, moniammatillisen opetustiimin palautteen luonnoksesta sekä valmiin etäopetusohjeistuksen. Haastatteluaineisto koostuu kevään 2020 etäopetukseen liittyneiden henkilöiden teemahaastatteluista, joita on yhteensä 13.
Ensimmäisen ja toisen syklin aineistoista etsittiin ja löydettiin toteutuneen etäopetuksen onnistuneita ja kehitettäviä elementtejä. Onnistuneiksi elementeiksi nousivat yhteistyö, yksilöllinen opetusmateriaali ja lukujärjestys. Kehitettäviä elementtejä olivat etäopetuksen koordinointi ja ohjeistus, työroolien selkeyttäminen, koulutus ja välineet. Lisäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi esille vuorovaikutus ja etäopetuspedagogiikan tärkeys etäopetuksessa. Etäopetusohjeistus on suunniteltu vuorovaikutukselliseksi niin opetuksen kuin yhteistyön osalta. Ohjeistuksessa suositellaan selkeää struktuuria luku-järjestykseen sekä vuorottelua synkronisen (Zoom-sovellus) ja asynkronisen opetuksen välillä. | fi |
dc.format.extent | 105 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | erityisen tuen oppilas | |
dc.title | Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012107020 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | kehittämistutkimus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |