Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan etäopetuksen elementtejä tavoitteena suunnitella niiden pohjalta etäopetusohjeistus erään alakoulun erityisopetuksen käyttöön. Tutkimuksen kohteena on edellä mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden etäopetus keväältä 2020 sekä tutkimuskirjallisuutta etäopetuksesta.
Tutkimus on laadullinen kehittämistutkimus, johon sisältyy kaksi sykliä. Ensimmäinen sykli sisältää ongelma-analyysin kokonaisuudessaan, mikä koostuu kevään 2020 etäopetuksen reflektoinnista, etäopetustutkimuskirjallisuuden teoria-aineksesta ja teemahaastatteluaineistosta sisällönanalyyseineen. Toinen sykli sisältää etäopetusohjeistuksen ensimmäisen luonnoksen, moniammatillisen opetustiimin palautteen luonnoksesta sekä valmiin etäopetusohjeistuksen. Haastatteluaineisto koostuu kevään 2020 etäopetukseen liittyneiden henkilöiden teemahaastatteluista, joita on yhteensä 13.
Ensimmäisen ja toisen syklin aineistoista etsittiin ja löydettiin toteutuneen etäopetuksen onnistuneita ja kehitettäviä elementtejä. Onnistuneiksi elementeiksi nousivat yhteistyö, yksilöllinen opetusmateriaali ja lukujärjestys. Kehitettäviä elementtejä olivat etäopetuksen koordinointi ja ohjeistus, työroolien selkeyttäminen, koulutus ja välineet. Lisäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi esille vuorovaikutus ja etäopetuspedagogiikan tärkeys etäopetuksessa. Etäopetusohjeistus on suunniteltu vuorovaikutukselliseksi niin opetuksen kuin yhteistyön osalta. Ohjeistuksessa suositellaan selkeää struktuuria luku-järjestykseen sekä vuorottelua synkronisen (Zoom-sovellus) ja asynkronisen opetuksen välillä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ... -
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ... -
Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
Ylämäki, Annika (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja ... -
Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Karjalainen, Laura (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ... -
Erityisen äitiyden tarinat : narratiivinen haastattelututkimus erityistä tukea tarvitsevien äitien vanhemmuudesta
Arvaja, Maija (2019)Tutkielman aiheena ovat tarinat erityistä tukea tarvitsevien äitien vanhemmuudesta. Erityistä tukea tarvitsevilla äideillä tarkoitan tässä tutkimuksessa äitejä, joilla on kehitysvamma tai oppimisvaikeuksia. Tutkielman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.