Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja puheesta heijastuvia kieli-identiteettejä sekä sitä, millaisessa asemassa käytetyt kielet ilmenivät oppilaiden puheessa ja millaista hyötyä he kokivat saavansa oman äidinkielen opetuksesta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 oppilasta arabian ja venäjän kielten opetusryhmistä. Aineisto kerättiin teetättämällä oppilaille kaksi kielten käyttöön ja merkityksiin liittyvää piirrostehtävää ja haastattelemalla heitä piirrosten pohjalta.
Tutkimuksen perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arki on monikielistä, ja äidinkielet ovat oppilaille kaikista tärkeimpiä kieliä. Venäjää ja arabiaa käytettiin pääosin kotona ja sukulaisten kanssa kommunikoidessa, mutta myös ystävien kanssa. Suomen kieli koettiin tärkeäksi Suomessa asumisen, koulunkäynnin ja ihmisten kanssa kommunikoinnin vuoksi. Mediaa käytettäessä pääasiallisena kielenä oli englanti. Arabiankielisten tekstien lukeminen oli vähäisempää kuin muun kielisten tekstien lukeminen.
Oppilaiden kielikäsityksissä äidinkielen määritelmät linkittyivät tieteellisiin määritelmiin. Äidinkieli käsitettiin esimerkiksi perheessä käytetyksi kieleksi, koti- tai syntymaan kieleksi tai ensimmäisenä opituksi kieleksi. Käsitykset omasta kielitaidosta olivat ristiriitaisia, mutta oman äidinkielen osaaminen käsitettiin parhaimmaksi. Kielen oppiminen yhdistettiin erityisesti koulukontekstiin. Englannin kieli nähtiin lingua francana, jonka osaamisesta on hyötyä tulevaisuu-dessa. Oman äidinkielen opetuksen oppilaat kokivat pääosin hyödylliseksi.
...
Muu nimeke
kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilailleAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
Hakala, Hilla (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla oppilailla on suomalaisesta peruskoulusta sekä sen aikaisesta sopeutumisprosessistaan. Samoin, tavoitteena oli selvittää sitä, ... -
”Es ist schön, dass ich immer noch irgendwo Deutsch sprechen kann“ – sprachliche Identitäten der mehrsprachigen Kinder und ihre Erfahrungen mit dem muttersprachlichen Ergänzungsunterricht des Deutschen
Moisio, Aino (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä saksan kielen oman äidinkielen opetukseen osallistuvilla monikielisillä lapsilla on, sekä millaisia kokemuksia heillä on oman ... -
Huoltajien näkökulma maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetukseen
Rönkkö, Janika (2014) -
Maailma muuttuu - mitä tekee koulu? : äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet koulussa ja vapaa-ajalla
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari; Huhta, Ari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja; Keränen, Anna (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008) -
Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
Vatanen Campos, Saara (2012)TIIVISTELMÄ Vatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.