Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorSeilo, Heidi
dc.contributor.authorKohvakka, Ella
dc.date.accessioned2020-12-09T08:47:09Z
dc.date.available2020-12-09T08:47:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73054
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja lukemiseen liittyvässä kiinnostuksessa ja oppijaminäkuvassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin äitien uskomukset lastensa kyvykkyyteen ja menestymiseen liittyen ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon, eli lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja lukemisen oppijaminäkuvaan, 2. luokalla. Lisäksi tutkittiin, onko äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon erilainen tytöillä ja pojilla. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta ja siinä hyödynnettiin kevään 2019 aikana kerättyjä 392 äidin kyselylomakeaineistoja ja 391 lapsen yksilötestejä 2. luokan keväällä. Aineiston analysoinnissa käytettiin epäparametristä Mann Whitneyn U-testiä, Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä Bootstrap-menetelmän avulla. Tulokset osoittivat, että tyttöjen lukemiseen liittyvä kiinnostus ja oppijaminäkuva olivat korkeampia kuin pojilla. Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomukset olivat positiivisesti yhteydessä lapsen lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja oppijaminäkuvaan. Yhteys ei kuitenkaan ollut erilainen tytöillä ja pojilla. Tulokset vahvistivat aiempia tuloksia, mutta antoivat myös uutta tietoa. Tulosten perusteella olisi tärkeää lisätä vanhempien tietoisuutta siitä, miten heidän uskomuksensa ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon.fi
dc.format.extent47
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheräitien uskomukset
dc.subject.otherlukumotivaatio
dc.subject.otheroppijaminäkuva
dc.titleÄitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012096995
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysolukeminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright