dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.author | Seilo, Heidi | |
dc.contributor.author | Kohvakka, Ella | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T08:47:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T08:47:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73054 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja lukemiseen liittyvässä kiinnostuksessa ja oppijaminäkuvassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin äitien uskomukset lastensa kyvykkyyteen ja menestymiseen liittyen ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon, eli lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja lukemisen oppijaminäkuvaan, 2. luokalla. Lisäksi tutkittiin, onko äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon erilainen tytöillä ja pojilla.
Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta ja siinä hyödynnettiin kevään 2019 aikana kerättyjä 392 äidin kyselylomakeaineistoja ja 391 lapsen yksilötestejä 2. luokan keväällä. Aineiston analysoinnissa käytettiin epäparametristä Mann Whitneyn U-testiä, Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa sekä hierarkkista lineaarista
regressioanalyysiä Bootstrap-menetelmän avulla.
Tulokset osoittivat, että tyttöjen lukemiseen liittyvä kiinnostus ja oppijaminäkuva olivat korkeampia kuin pojilla. Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomukset olivat positiivisesti yhteydessä lapsen lukemiseen liittyvään kiinnostukseen ja oppijaminäkuvaan. Yhteys ei kuitenkaan ollut erilainen tytöillä ja pojilla. Tulokset vahvistivat aiempia tuloksia, mutta antoivat myös uutta tietoa. Tulosten perusteella olisi tärkeää lisätä vanhempien tietoisuutta siitä, miten heidän uskomuksensa ovat yhteydessä lapsen lukumotivaatioon. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | äitien uskomukset | |
dc.subject.other | lukumotivaatio | |
dc.subject.other | oppijaminäkuva | |
dc.title | Äitien kyvykkyys- ja menestymisuskomusten yhteys lukumotivaatioon 2. luokalla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012096995 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |